جهان مجازی متاورس کجاست؟

جهان مجازی متاورس کجاست؟

گردو دانلود: فیس بوک بتازگی نام خودرا به ˮمتاˮ تغییر داده و مفهومی به نام متاورس را ارائه کرده است اما دنیای مجازی ˮمتاورسˮ چیست و چه تفاوتی با فناوری واقعیت مجازی دارد؟


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا، متاورس شاید برای تعدادی از مردم به مفهوم نسخه ای پیشرفته از واقعیت مجازی باشد اما برخی دیگر معتقدند که این مفهوم آینده ی اینترنت را رقم خواهد زد.
در حقیقت مقایسه متاورس و واقعیت مجازی مثل مقایسه تلفن های همراه اولیه و تلفن های هوشمند امروزی است. متاورس بر روی کامپیوتر ها نصب نمی گردد بلکه جهت استفاده از آن باید از هدست استفاده کنید تا وارد یک دنیای دیجیتالی شوید.
برخلاف واقعیت مجازی فعلی که عمدتاً برای بازی مورد استفاده قرار می گیرد، در دنیای مجازی متاورس می توان به انجام هر نوع فعالیتی پرداخت. همچون این فعالیت ها می توان به کار، بازی، برگزاری کنسرت، رفتن به سینما و حتی وقت گذراندن با دوستان اشاره نمود.
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک درباره متاورس می گوید: در متاورس شما می توانید هر کاری را که تصور کنید انجام دهید، با دوستان و خانواده خود گردهم بیایید، به کار کردن بپردازید، آموزش ببینید، بازی کنید، خرید انجام دهید، محتوای مختلف خلق کنید و تمامی تجربه های گوناگونی را که انجام آنها را با تلفن همراه یا کامپیوترهای امروزی ممکن نیست، از نزدیک حس کنید. در این آینده شما می توانید بعنوان یک تصویر هولوگرام به سرعت به مکان های مختلف تله پورت(Teleport) شوید، با دوستان خود به کنفرانس های مختلف بروید و در خانه والدین تان حضور پیدا کنید. تله پورت(دور نوردی) مفهومی است که به جابه جایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن متداول فضای بین دو نقطه مورد نظر، اشاره می کند.
تصور کنید کنسرتی در یک گوشه از دنیا درحال برگزاری است و شما بتوانید بدون این که از خانه خارج شوید، در آن مکان حضور پیدا کنید و تمام اتفاقات را در لحظه و بدون کم و کاست تماشا کنید. این مساله در حقیقت می تواند با کمک دوربین های تصویربرداری سه بعدی و انتقال آنها به یک هدست واقعیت مجازی بر بستر اینترنت محقق شود.


حضور کاربران در این دنیای مجازی مقرر است بوسیله آواتارها صورت گیرد. در حقیقت مردم یک آواتار سه بُعدی از خودشان را خواهند داشت که در این دنیای مجازی فعالیت می کند. بطورمثال می توانیم بوسیله آواتار خودمان در یک جلسه کاری حضور پیدا نماییم. اگر از فضای مجازی استفاده کنید می دانید که هر شخص یک حساب کاربری مشخص دارد که بطور معمول علاوه بر نام یک تصویر نیز در این حساب نمایانگر شخص است. اما حالا در دنیای متاورس آواتار نه فقط تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آنرا شخصی سازی کنید و لباس و کشف و سایر موارد آنرا به دلخواه تنظیم کنید.
فعالیت های فیس بوک نیز قسمتی از "متاورس" است. ایده یک دنیای مجازی متمرکز، «مکانی» موازی با دنیای فیزیکی که زمانی مفهومی خاص و مورد توجه علاقه مندان به فناوری بود، امسال به چشم انداز اصلی این حوزه تبدیل گشته است و اقدام فیس بوک در جهت تغییر نامش، نشان دهنده ی این مساله بود.
میلیون ها نفر ساعت ها از وقت شان را در واقعیت مجازی صرف می کنند. علاقه مندی به مالکیت مجازی بطور شایان توجهی بالا رفته است و رمزارزها امروزه سر خط خبرها هستند.
پلتفرم های راندمان مجازی نیز درحال رشد هستند. شرکت نایک نیز با ثبت نام تجاری خود در جهت فروش کفش در این دنیای مجازی قدم برداشته است. دفاتر کار ترکیبی، تحصیلات ویدئو محور و ارتباطات مجازی تنها چند مورد از کارهای ما در فضای دیجیتالی است.


واژه متاورس به چه معناست؟
این کلمه از ترکیب دو واژه متا و یونیورس تولید شده است. متا به مفهوم فراتر و یونیورس به مفهوم جهان است و این واژه بطور کلی "فراجهان" معنا می شود.
واژه "متاورس" به کتاب علمی-تخیلی "Snow Crash" به نویسندگی نیل استیفنسن در سال ۱۹۹۲ نسبت داده می شود و برخی دیگر معتقدند این واژه از کتاب "بازیکن شماره یک آماده"(Ready Player One) اثر "ارنست کلین" در سال ۲۰۱۱ الهام گرفته شده است و ما مواردی شبیه به آنرا در فیلم ها و رمان های علمی-تخیلی مثل ماتریکس، بازیکن شماره یک آماده و رمان محبوب Snow Crash اثر نیل استیفنسن دیده ایم. با این وجود ایده متاورس قدیمی تر از این کتاب های علمی تخیلی است.
ارتباطات آنلاین از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا حالا وجود داشته اند و در دهه ی ۱۹۹۰ با ورود چت روم ها و نخستین فضاهای مجازی رشد کردند.
بازی "World of Warcraft" در اوایل دهه ۲۰۰۰ تبدیل به صحنه ای اجتماعی برای ارتباط میان میلیونها نفر شد و این ارتباطات در بازی های دیگر نیز ادامه یافت. امروزه وصل شدن به بازی فورتنایت و صحبت با دوستان بوسیله کنسول بازی و بازی کردن با آنها به ویژه برای نسل جوان تجربه ای عادی بشمار می رود.
متاورس جهشی بزرگ در دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی ما در زمینه سرگرمی، ثروت، تولیدات، خرید و اجتماعی شدن ایجاد خواهدنمود. فرقی نمی کند از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و یا کامپیوتر های ساده استفاده می کنید. متاورس فضای اینترنت فعلی را متحول خواهدنمود.
"جان ریچیتیلو"(John Riccitiello) مدیرعامل پلت فرم بازی "یونیتی"(Unity) که سازنده بازی های کامپیوتری است می گوید: ۱۰ سال دیگر شما عینک هایتان را به چشم می زنید که البته تنها یک جفت عینک آفتابی معمولی هستند و وارد دنیای متاورس می شوید. از کنار یک رستوران عبور می کنید و لیست غذا و نظرات دوستانتان در مورد غذاها در مقابل چشمتان ظاهر می شود.
جالب ترین بخش برای "ریچیتیلو" تاثیری است که متاورس بر روابط انسانی می گذارد. شما می توانید حتی اگر از کسی دور هستید، حضورش را در کنارتان احساس کنید.
اگرچه فیس بوک می خواهد امسال ۱۰ میلیارد دلار بر محصولاتی که از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پشتیبانی می کنند سرمایه گذاری کند اما این شرکت تنها شرکتی نیست که قصد ورود به دنیای متاورس را دارد. در حقیقت شش شرکت درحال ساخت نرم افزار و سخت افزارهایی هستند که نسل بعدی ارتباطات مجازی را رقم خواهند زد. این شرکتها شامل گوگل، مایکروسافت، اپل و "والو"(Valve) می شود.


گوگل
مقوای گوگل شاید یکی از موفق ترین پروژه های واقعیت مجازی در تاریخ باشد. در سال ۲۰۱۴ این شرکت که بعدها تبدیل به یکی از بزرگ ترین شرکت های حوزه فناوری شد از مردم خواست تا تلفن همراهشان را با بهره گیری از مقوا روی صورت شان قرار دهند. به قول گوگل، این شرکت ده ها میلیون هدست مقوایی به سراسر جهان ارسال کرد و اپلیکیشن مربوط به آن بیش از ۱۶۰ میلیون بار دانلود شد.
شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ از عینک های واقعیت مجازی "هولولنز"(Hololens) رونمایی نمود. در سال ۲۰۱۹ این شرکت از گروه دیگری از عینک ها در سال ۲۰۱۹ رونمایی نمود که قیمت بیشتر و دوربین های بهتری داشتند.
اپل نیز در بین شرکت هایی است که زمزمه ورود آن به دنیای واقعیت مجازی به گوش می رسد. به قول مفسرین هدست واقعیت مجازی و عینک واقعیت افزوده این شرکت در سال ۲۰۲۲ یا بعد از آن رونمایی می شوند.
هدست واقعیت مجازی والو بی گمان یکی از قدرتمندترین عینک ها در بازار است. صفحه نمایش آن وضوح بالایی دارد و به بازی های کامپیوتری متصل می شود.
متا بتازگی از نمونه اولیه دستکش های هپتیک رونمایی کرده است که به امکان لمس اشیاء مجازی در دنیای متاورس را فراهم می کنند علاوه بر آن عینک واقعیت مجازی این شرکت نیز در دست ساخت است و همه ی این موارد بدان معناست که متاورس چیزی بیشتر از یک شبکه اجتماعی است.
پول واقعی در متاورس
کار در منزل تنها یک مورد از مواردی است که متاورس می تواند به وسیله آن به کسب درآمد افراد کمک نماید. "کری تاسو"(Carrie Tatsu) که ۴۸ سال دارد و از کارآفرینان متاورس است، بیش از ۱۵ سال از عمر خودرا صرف طراحی، بازاریابی و فروش آواتارهایی در یک بازی به نام زندگی دوم(Second Life) کرده است. این بازی در سال ۲۰۰۳ منتشر گردید و افراد در آن می توانند خرید کنند و پول واقعی خرج کنند.
بسیاری از کسانی که از پتانسیل های جهان مجازی استفاده می نمایند کاربران جوان هستند. برای مثال "جاش اوکونولا"(Josh Okunola) که یک جوان ۱۷ ساله نیجریه ای است و در لندن به تحصیل مشغولست از سال ۲۰۱۴ در پلت فرم ساخت بازی آنلاین چند نفره روبلاکس(Roblox) فعالیت می کند. او بعد از چندین سال موفق به دریافت نخستین دستمزد خود به مبلغ هفت دلار از این پلت فرم شد. بااینکه این پول مجازی را تنها می توانست برای خرید کالاهای دیجیتالی مصرف کند اما با وجود بازی های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین بازیکن ها می توانند زمان خودرا صرف به دست آوردن ارز دیجیتال کنند.
چنین فرصت هایی الهام بخش جوانان است تا باور کنند که متاورس مکانی برای به دست آوردن ثروت و کسب درآمد برای امرار معاش آنها است.


معایب متاورس بعنوان جهانی جایگزین دنیای واقعی
اگر امیدی برای دور کردن کودکان از نمایشگرهای دیجیتال وجود داشت با ظهور همه گیری کووید-۱۹ این امیدها از بین رفت. یک مطالعه در آلمان نشان میدهد که استفاده از فضای مجازی و بازی های کامپیوتری دستکم ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ در بین کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال افزایش داشته است.
این موضوع موجب نگرانی والدین شده است برای اینکه آنها معتقدند که فرزندان شان زمان کمتری را در جهان واقعی صرف می کنند.
اگر متاورس نسخه ی گسترش یافته اینترنت امروزی است بدین سبب باید نگران مشکلاتی که اکنون در فضای مجازی با آنها درگیر هستیم مانند هک شدن، کلاه برداری، آزار و اذیت و توهین های مجازی باشیم. سایر نگرانی ها شامل امنیت سایبری است که در مقابل هوش مصنوعی و دیپ فیک نیز با آنها روبرو می باشیم.


آیا این فناوری هم اکنون وجود دارد؟
واقعیت مجازی از گذشته تا حالا راه درازی را پیموده است با این وجود ایجاد دنیاهای دیجیتالی پیشرفته تر نیازمند اتصال پایدارتر و بهتر با تلفن هم راه است موضوعی که شاید اینترنت ۵G قادر به حل آن باشد.
در حال حاضر همه چیز در مراحل اولیه قرار دارد. دنیای متاورس اگر ساخته شود باید طی دهه های آینده با غول های فناوری مبارزه کند و باتوجه به تنش های میان فناوری های بزرگ و دولت ها در سراسر جهان بر سر حریم خصوصی، آزادی بیان، لطمه های آنلاین باید بطور جدی در مورد مزایا و معایب فراجهانی که قصد ساخت آنرا داریم فکر و تصمیم گیری نماییم. این که چه کسی آنرا می سازد، مالک آنست و آنرا هدایت می کند اهمیت زیادی خواهد داشت.




منبع:

1400/09/09
11:37:05
5.0 / 5
296
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵