راه ساده ای برای ایجاد پادماده!

گردو دانلود راه ساده ای برای ایجاد پادماده!

به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تعدادی از پژوهشگران یک روش ساده و شگفت آور برای بازآفرینی شرایط نزدیک به یک ستاره نوترونی ترسیم کرده اند، پیشرفتی که می تواند منجر به کشفیات علمی جدید و غیرقابل تصوری پیرامون نقش اسرارآمیز پادماده شود.
این گروه از فیزیکدانان دستگاهی را طراحی نموده اند که در مقاله ای در مجله Communications Physics شرح داده شده است و دارای دو لیزر است که به طرف یکدیگر شلیک می کنند. نتیجه این است که انرژی دو لیزر به صورت همزمان به ماده، به شکل الکترون و همینطور پادماده به شکل پوزیترون تبدیل می شود.
نادر بودن و بی ثباتی پادماده به این مفهوم است که بررسی آن به شکل قابل ملاحظه ای دشوار است. پادماده به صورت معمول در نزدیکی سیاه چاله ها و ستاره های نوترونی تولید می شود، در حالیکه روی زمین میتوان آنرا بعد از برخورد صاعقه یا در تاسیساتی مانند برخورد دهنده بزرگ هادرونی مشاهده کرد.
با این وجود به لطف این روش جدید، دانشمندان در سرتاسر جهان امکان دارد حالا قادر به تولید پاد ماده در آزمایشگاه باشند. باآنکه هنوز این دستگاه لیزری برای تولید پادماده باید تکمیل شود، اما شبیه سازی ها نشان داده است که اصول آن صحیح است و این دستگاه کارآمد است.
این دستگاه جدید که به صورت مشخص "گیره لیزری" نامیده می شود، دو لیزر قوی را از هر دو طرف به یک بلوک پلاستیکی شلیک می کند. این بلوک شامل کانال های کوچک متقاطع به عرض تنها چند میکرومتر است که به تسریع ابر الکترون ها درون ماده کمک می نماید. هنگامی که ابرهای الکترونی از پرتوهای جداگانه لیزر با یکدیگر برخورد می کنند، تعداد زیادی پرتوهای گاما تولید می کنند که باعث تولید ماده و پادماده می شود که در این مورد خاص، الکترون ها و معادل پادماده آنها یعنی پوزیترون ها است.
بعنوان یک اقدام دیگر این دستگاه همینطور از میدان های مغناطیسی برای متمرکز کردن پوزیترون ها در یک پرتوی متمرکز استفاده می نماید.
محققان توضیح می دهند: در فاصله فقط ۵۰ میکرومتر، ذرات باید به انرژی یک گیگالکترون ولت(GeV) برسند، مقداری که معمولا به شتاب دهنده ذرات کامل نیاز دارد.
فیزیکدانان می گویند، فرایند بوجود آمده توسط این دستگاه به احتمال زیاد منعکس کننده فرآیندهایی است که در مگنتوسفر تپ اخترها مشاهده می شود که به سرعت درحال چرخش به دور ستاره های نوترونی هستند.
"الکسی عارفیف" یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: با مفهوم جدید ما، چنین پدیده هایی را میتوان در آزمایشگاه حداقل تا حدی شبیه سازی کرد که به ما امکان می دهد آنها را بهتر درک نماییم.
پادماده که از ذرات بار مخالف ماده معمولی تشکیل شده است، در مقایسه با ماده به طرز شگفت آوری کمیاب است و دانشمندان به صورت دقیق مطمئن نیستند که چرا چنین است. این تحقیقات جدید امکان دارد به دانشمندان کمک نماید تا این راز عدم تقارن ماده و پادماده را کشف کنند.
دانشمندان اعتقاد دارند که ماده و پادماده باید طی سالهای بعد از مه بانگ با یکدیگر برخورد کرده و از بین رفته باشند، چونکه تصور می شود آنها در مقادیر مساوی ساخته شده اند.
این یافته های جدید به دانشمندان اجازه می دهد درک کلی بهتری کسب کنند، اما هنوز نمی دانیم که چرا مقدار پادماده در جهان بسیار کمتر از ماده است. این کشف می تواند درک کلی ما از جهان را تغییر داده و به تحقیقات جدیدی منجر شود که قبلاً ممکن نبود.

1400/05/14