آینده سفرهای هوایی در خطر موج شدید گرما

گرمایی که هواپیماها را زمین گیر می کند

گرمایی که هواپیماها را زمین گیر می کند

به گزارش گردو دانلود، کره زمین درحال گرم تر شدن است و هوای گرم سبب می شود که هواپیماها سخت تر از زمین بلند شوند و سخت تر در هوا باقی بمانند ازاین رو آیا آینده ی سفرهای هوایی در خطر است؟


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، اکثر هواپیماها برای بالا رفتن در دماهای بالا کار سخت تری باید انجام دهند. این مورد امکان دارد سبب شود خطوط هوایی پروازها را تغییر دهند یا مسافران، چمدان ها یا بار سوخت را تخلیه کنند.
گسترش باندهای فرودگاه و افزایش آیرودینامیک امکان دارد مشکلات در ارتباط با گرمای هوا در سفرهای هوایی را در آینده کم کند.
گرما سبب می شود هوا کمتر متراکم شود. در نتیجه، موتورها و بال های هواپیما امکان دارد عملکرد کمتری داشته باشند و هواپیما در بالا رفتن و ماندن در هوا با مشکل مواجه شود.
موج گرمای شدیدی که به تازگی درحال وقوع است بر نحوه ی پرواز هواپیماهای ما تأثیر گذاشته است. مسائل در ارتباط با وزن و تعادل بعضی از خطوط هوایی را وادار کرده تا مسافران، چمدان ها یا سوخت را برای جبران مشکل تخلیه کنند. در آینده، موج گرمایی شدید می تواند تعداد فزاینده ای از پروازها به تاخیر انداخته یا حتی لغو کند که دلیل آن نگرانی های در ارتباط با ایمنی در نتیجه ی نامساعد بودن آب و هوا است.
با گرم شدن کره ی زمین، شاهد موج های گرمایی بیشتری مانند تابستان سال جاری خواهیم بود اما این موج های گرما چه تاثیری بر سفرهای هوایی خواهد گذاشت؟
برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به سوال دیگری پاسخ دهیم:

گرما چگونه بر هواپیماها تأثیر می گذارد؟
هواپیماها ذاتا سنگین هستند و برای شناور شدن در هوا باید بر نیروی گرانشی که آنها را روی زمین نگه می دارد، غلبه کنند. برای انجام این کار آنها باید نیروی بالابر (Lift) ایجاد کنند.
یکی از طریق هایی که هواپیماها برای شناور شدن در هوا پیش می گیرند از راه قضیه برنولی توضیح داده شده است.
بال های هواپیما با شکل خاصی به نام ماهی واره(airfoil) طراحی شده اند. سطح بالایی ماهی واره منحنی است، در حالیکه سطح پایین صاف تر است. این شکل سبب می شود که هوا در بالای بال سریع تر و در زیر آن کندتر حرکت نماید.
بر مبنای اصل برنولی، هوایی که سرعت بیشتری دارد، فشار کمتر و هوایی که سرعت کمتری دارد، فشار بیشتری دارد. این اختلاف فشار یک نیروی رو به بالا یا بالابر روی بال بوجود می آورد.
ماهی واره


منبع:

1402/06/11
08:16:21
5.0 / 5
291
تگهای خبر: طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲