سیاراتی که برای زنده ماندن تلاش می کنند!

بررسی جدید پژوهشگران ˮدانشگاه منچسترˮ، به ارزیابی سیارات فراخورشیدی پرداخته است که می توانند در شرایط ناملایم تشکیل شوند و زنده بمانند.

به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، ۳۰ سال پیش، اولین سیاره فراخورشیدی، در اطراف یک ستاره به سرعت درحال چرخش به نام "تپ اختر"(Pulsar) کشف شد. حالا، ستاره شناسان نشان داده اند که این سیارات امکان دارد بسیار غیرمعمول باشند.
هم اکنون معلوم نیست که چه فرآیندهایی به تشکیل سیارات و زنده ماندن آنها در اطراف تپ اخترها می انجامند. بررسی ۸۰۰ تپ اختر توسط "رصدخانه جودرل بانک"(Jodrell Bank Observatory) طی ۵۰ سال قبل نشان داده است که سیستم اولین سیاره فراخورشیدی کشف شده امکان دارد فوق العاده نادر باشد. کمتر از ۰.۵ درصد از تمام تپ اخترهای شناخته شده می توانند میزبان سیاراتی به اندازه جرم زمین باشند.
تپ اخترها، نوعی ستاره نوترونی و متراکم ترین ستارگان در جهان هستند که طی انفجارهای قوی ابرنواختر در انتهای عمر یک ستاره معمولی متولد می شوند. آنها فوق العاده پایدار هستند، به سرعت می چرخند و میدان های مغناطیسی فوق العاده قدرتمندی دارند. تپ اخترها، پرتوهایی از انتشار رادیویی درخشان را از قطب های مغناطیسی خود ساطع می کنند که به نظر می آید با چرخش ستاره رخ می دهد.
"ایولیانا نیسو"(Iuliana Nițu)، دانشجوی مقطع دکتری "دانشگاه منچستر"(University of Manchester) اظهار داشت: تپ اخترها، سیگنال هایی را تولید می کنند که میتوان آنها را توسط تلسکوپ های رادیویی دریافت کرد و به علوم اعجاب انگیز زیادی تبدیل ساخت.
اولین سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۹۲ کشف شد که به دور یک تپ اختر به نام "PSR B1257+12" می چرخید. این منظومه سیاره ای حالا میزبان حداقل سه سیاره است که از نظر جرم مشابه سیارات سنگی منظومه شمسی ما هستند. از آن زمان، تعداد انگشت شماری از تپ اخترها کشف شده اند که می توانند میزبان سیارات باشند. با این حال، شرایط بسیار ناملایم پیرامون تولد و زندگی تپ اخترها، تشکیل سیاره عادی را بعید می سازد و خیلی از این سیارات کشف شده، برخلاف سیاراتی که در منظومه شمسی می شناسیم، اجرام عجیب و غریبی هستند؛ مانند سیاراتی که عموما از الماس ساخته شده اند.
گروهی از ستاره شناسان دانشگاه منچستر، بزرگترین پروژه جستجوی سیارات درحال گردش به دور تپ اخترها را انجام داده اند که تا به امروز صورت گرفته است. به ویژه، این گروه پژوهشی به دنبال سیگنال هایی بودند که نشان دهنده حضور هم نشینان سیاره ای با جرمی تا ۱۰۰ برابر زمین و دوره های زمانی مداری بین ۲۰ روز تا ۱۷ سال هستند. از میان ۱۰ کشف احتمالی، امیدوارکننده ترین سیستم، "PSR J2007+3120" است که امکان میزبانی حداقل دو سیاره با جرم چند برابر بیشتر از زمین را دارد.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که هیچ سوگیری در مورد توده های سیاره ای خاص یا دوره های مداری در سیستم های تپ اختر وجود ندارد. با این حال، نتایج پژوهش، اطلاعاتی را در مورد شکل مدارهای این سیارات عرضه می دهند. برخلاف مدارهای دایره ای شکلی که در منظومه شمسی ما یافت می شوند، این سیارات در مسیرهای بیضی شکل به دور ستاره های خود می چرخند. این مورد نشان داده است که فرایند شکل گیری سیستم های تپ اختر-سیاره، بسیار متفاوت با سیستم های سیاره-ستاره ای سنتی است.
نیسو اظهار داشت: تپ اخترها، اجرامی فوق العاده جالب و عجیب هستند. دقیقاً ۳۰ سال پیش، اولین سیارات فراخورشیدی در اطراف یک تپ اختر کشف شدند اما ما هنوز نمی دانیم که این سیارات چگونه می توانند در چنین شرایط ناملایمی شکل بگیرند و زنده بمانند.
این پژوهش، در "نشست ملی نجوم ۲۰۲۲" (NAM 2022) عرضه خواهد شد.

1401/04/20