ترسیم مدلی ۳ بعدی از یک منظومه ستاره ای

به گزارش گردو دانلود ناسا تجسمی سه بعدی و خیره کننده از دومین شی درخشان آسمان منتشر نموده است.

به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، منظومه ستاره ای "اتا کارینا"(Eta Carinae) به "انفجار بزرگش"(Great Eruption) معروف است. این انفجار در سال ۱۸۴۳ به مدت سه روز ادامه داشت و به حدی درخشان بود که در واقع تبدیل به یک فانوس دریایی ثابت برای دریانوردان ویکتوریایی در نیمکره جنوبی طی سالهای ۱۸۳۷ تا ۱۸۵۰ شد.
حالا، تصویری باورنکردنی از ناسا جزئیات بی نظیر این سحابی ساعت شنی شکل و ابرهای گازی پیرامونش را که در نتیجه انفجار آزاد شده اند، نشان داده است.
این مدل دیجیتالی که با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ساخته شده است این منظومه را در نور مرئی، فرابنفش و اشعه ایکس نشان داده است.
این تصویر توسط "فرانک سامرز"(Frank Summers) اخترشناس موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، مریلند و گروه محققان و هنرمندانش برای برنامه "جهان یادگیری"(Universe of Learning) ناسا ساخته شد.
پروفسور سامرز می گوید: این تیم کار فوق العاده ای انجام دادند. آنها لایه های حجمی را به نمایش گذاشتند و بینندگان می توانند فورا به صورت شهودی ساختار پیچیده اطراف اتا کارینا را درک کنند.

ما نه تنها می توانیم داستان "انفجار بزرگ" را روایت نماییم بلکه می توانیم سحابی بوجود آمده را در سه بعد به نمایش بگذاریم.
تماشای اتا کارینا در طول موج های مختلف نمایانگر موارد مختلفی است. در نور ماورا بنفش بعضی از نورها ناشی از ستارگان درون سحابی است. نور مرئی هم نمایانگر دو بخش از سحابی "هومونکولوس"(Homunculus) است که در طول انفجار بزرگ بوجود آمد و منظومه ستاره ای عظیم اتاکارینا را احاطه کرده است.
به صورت کلی این ستاره دوگانه درخششی بیشتر از پنج میلیون برابر خورشید دارد و اگر ابرهای گازی و غبار اطراف آن وجود نداشت، درخشان تر هم به نظر می رسید.
در اطراف این سحابی هم میتوان انتشار گاز هیدروژن را مشاهده کرد که طی فوران هم منتشر شدند. علاوه بر آن تشعشعات ایکس هم وجود دارند که نشان دهنده ی آن است که فوران بزرگ دارای یک جزء پر انرژی بوده است.
به نقل از این تیم، حرکت لایه های خارجی نشان داده است که اتا کارینا در واقع چندین فوران انفجاری را تجربه کرده است.
محققان توضیح می دهند که سحابی هومونکولوس نور را از ستاره ها دریافت می کند و آنرا به صورت پرتوهای مادون قرمز بازتاب می کند.
در واقع در طیف مادون قرمز، اتا کارینا نورانی ترین منبع نور در کل آسمان است.
به نقل از ناسا این تجسم از سحابی برای ترویج یادگیری در حوزه نجوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
"کیم آرکاند"(Kim Arcand) از مرکز اشعه ایکس چاندرا در کمبریج ماساچوست می گوید: ما می توانیم از مدلهای این چنینی مانند آنچه برای اتا کارینا ایجاد کردیم در چاپگرهای سه بعدی و حقیقت های افزوده استفاده نماییم.
این بدان معناست که افراد بیشتری می توانند به معنای واقعی کلمه و به صورت مجازی دست روی داده ها بگذارند و این سبب یادگیری و تعامل بهتر می شود.

1400/11/10