نخ پلی استر آنتی باكتریال نانویی به تولید رسید

نخ پلی استر آنتی باكتریال نانویی به تولید رسید

گردو دانلود: یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نخ های پلی استر آنتی باکتریال با فناوری نانو شدند.



به گزارش گردو دانلود به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک صنعت نساجی با بهره گیری از فناوری نانو، نخ پلی استر آنتی باکتریال ساخته است که امکان تولید منسوجات با قدرت ضدباکتریایی بالا و ماندگار طولانی مدت را فراهم می آورد.
در زندگی امروزی بهداشت منسوجات اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. رشد انواع باکتری روی البسه می تواند تهدیدی جدی برای بهداشت فردی به حساب بیاید. اهمیت این امر در پوشش ها و لباس های پزشکی دو چندان است. ضرورت تامین این نیاز تولید انواع منسوجات ضدباکتری را به یکی از زمینه های فعالیت صنایع نساجی دانش بنیان تبدیل نموده است.
از جمله مواد اولیه مورد استفاده در تولید این نوع محصولات نخ پلی استر آنتی باکتریال است که امکان تولید منسوجات با قدرت ضدباکتری بالا و ماندگار را فراهم می آورد.
نخ های پلی استر آنتی باکتریال قبل از این در داخل و خارج از کشور تولید شده است اما روش تولید این نوع نخ ها، نوآورانه و منحصربه فرد است. در این مجموعه صنعتی با تلفیق پروسه فیزیکی شیمیایی در استفاده از نانوذرات نقره در لایه نهایی نخ، محصولی با خاصیت های متمایز از سایر موارد مشابه تولید شده است.
در واقع نانوذرات نقره قرار گرفته بر لایه نهایی نخ باتوجه به خواص آنتی باکتریال خود، در تماس با باکتری ها مانع از رشد آنها و ایجاد قارچ می شود.
امکان استفاده از غلظت های مختلف نانومواد بدون محدودیت و اثر منفی روی خواص فیزیکی نخ همچون خاصیت های محصول تولیدی این شرکت است.
همچنین به سبب قرارگیری نانوذرات در لایه نهایی محصول، حتی در غلظت های پایین نانومواد نیز می توان خواص آنتی باکتریالی قوی در رنگ های مختلف نخ ایجاد کرد. این در حالیست که موارد مشابه در بازار در رنگ های محدودی ارائه می شوند.
همچنین خواص آنتی باکتریالی نخ پلی استر تولید شده در این مجموعهٔ صنعتی دارای ماندگاری بالا بوده و در مقابل شستشو مقاوم است.
قدرت آنتی باکتری قابل تنظیم مطابق کاربرد، امکان تولید در بچ های کوچک (۴۰۰ کیلو)، قیمت پایین تر و امکان تجاری سازی بیشتر و دوام بالا همچون مزیت های رقابتی این محصو در مقایسه با دیگر محصولات داخلی و خارجی مشابه است.
این نخ پلی استر آنتی باکتریال در تولید جوراب، منسوجات نظامی، منسوجات بیمارستانی، فرش ماشینی، ماسک پارچه ای و دیگر منسوجات به کار می آید.


منبع:

1400/04/16
12:31:40
5.0 / 5
648
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴