نانوتله هایی كه كروناویروس را فریب می دهند!

نانوتله هایی كه كروناویروس را فریب می دهند!

گردو دانلود: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نانوتله هایی را طراحی نموده اند که می توانند به کروناویروس متصل شوند و آنرا خنثی کنند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از نانومگزین، نانوتله هایی که از "سلول های کروی ریه"(LSCs) تولید شده اند، در یک آزمایش جدید توانستند به کروناویروس متصل شوند و آنرا خنثی کنند تا بدین ترتیب، به پاکسازی ویروسی و کاهش زخم ریه ماکاک های مبتلا به کووید-۱۹ بپردازند. درمان با نانوتله ها توانست در مقابل ظهور انواع ویروس، موثر واقع شود.
کروناویروس هنگامی به یک سلول وارد می شود که پروتئین خوشه ای آن بتواند به گیرنده موسوم به "ACE۲" روی سطح سلول متصل شود. یک ترکیب طبیعی که از سلول های بنیادی اپیتلیال ریه و سلول های مزانشیمی تولید شده است، به بیان ACE۲ می پردازد و آنها را به وسایل نقلیه بی نقص برای فریب دادن ویروس تبدیل می کند.
"که چنگ"(Ke Cheng)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: اگر به پروتئین خوشه ای کروناویروس بعنوان یک کلید و به گیرنده ACE۲ سلول بعنوان یک قفل نگاه نماییم، کار ما با نانوتله ها، غلبه بر ویروس بواسطه قفل های تقلبی است تا ویروس نتواند قفلی را که امکان اتصال به سلول های ریه را فراهم می آورد، پیدا کند. قفل های تقلبی، به کروناویروس متصل می شوند و از ورود و تکثیر آن در سلول ها پیشگیری می کنند. سیستم ایمنی بدن نیز بقیه مراقبت ها را انجام می دهد.
چنگ و همکارانش در "دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی"(NC State) و "دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل"(UNC-CH)، این ترکیب جدید را در نانوساختارهایی مجهز به گیرنده ACE۲ و پروتئین های ویژه روی سطح سلول ریه به کار گرفتند.
آنها تایید کردند که پروتئین خوشه ای به گیرنده های ACE۲ روی تله ها متصل شده و سپس یک نمونه کروناویروس را برای آزمایش روی یک مدل موش به کار گرفتند. تله ها بواسطه درمان استنشاقی به بدن رسانده شدند. نانوتله های به کار گرفته شده در موش ها بعد از تزریق اولین دوز، به مدت ۷۲ ساعت در ریه ها باقی ماندند و پاکسازی ویروس شبیه سازی شده را تقویت کردند.
نهایتا یک سازمان پژوهشی، یک بررسی آزمایشی را روی یک نمونه ماکاک انجام داد و دریافت که درمان استنشاقی با نانوتله ها، پاکسازی ویروس را تقویت می کند و التهاب و فیبروز را در ریه ها می کاهد. بااینکه هیچ مسمومیتی در موش ها یا ماکاک ها مشاهده نشد اما برای انتقال این درمان به آزمایش های انسانی و تعیین دقیق نحوه پاکسازی نانوتله ها توسط بدن، بررسی های جدیدی مورد نیاز است.
چنگ اظهار داشت: این نانوتله ها در اصل ارواح سلولی هستند و یک دوز از ترکیب جدید می تواند حدود ۱۱ هزار نمونه از آنها را تولید نماید. به کار گرفتن میلیونها نمونه از این تله ها، سطح ناحیه اتصال تقلبی را برای به دام انداختن ویروس می افزاید و کوچک بودن، آنها را به میان وعده های کوچکی برای درشت خوارها تبدیل می کند؛ در نتیجه این نانوتله ها بصورت کارآمد پاک می شوند.
پژوهشگران، سه مزیت نانوتله ها را مطرح نمودند. نخست این که آنها را می توان بواسطه درمان استنشاقی، بصورت غیرتهاجمی به ریه ها انتقال داد. دوم این که از آنجائیکه هیچ موجودی در نانوتله ها زندگی نمی کند، می توان آنها را به آسانی در بلندمدت حفظ کرد. نهایتا اینکه نانوتله ها از قبل در سایر آزمایش های بالینی به کار می رفته اند؛ بدین سبب احتمال استفاده از آنها در آینده نزدیک نیز افزایش می یابد.
این پژوهش، در مجله "Nature Nanotechnology" به چاپ رسید.




منبع:

1400/03/31
22:27:26
5.0 / 5
688
تگهای خبر: پروژه , تولید , دانشگاه , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴