خودروی فرانسوی با چراغ های پیکان!

خودروی فرانسوی با چراغ های پیکان!

به گزارش گردو دانلود، باگیرا کوپه‌ی اسپرت موتور وسط جالبی بود که در دهه‌ی ۷۰ بوسیله همکاری دو شرکت فرانسوی ماترا و سیمکا ساخته شد.


به گزارش گردو دانلود به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، از شاهکارهای اولیهٔ بوگاتی گرفته تا هاچ بک های رالی مثل رنو ۵ توربو و پژو ۲۰۵ T۱۶، خودروسازان فرانسوی فهرست بلندبالایی از ماشین های پرفورمنس نمادین را در تاریخ ثبت کرده اند اما دراین بین، نامهای مهمی هم مثل شرکت رنه بونت هستند که فراموش شده اند. این شرکت که بعدها توسط ماترا خریداری شد، نخستین خودروی اسپرت موتور وسط تولید انبوه جهان را در سال ۱۹۶۲ به بازار ارائه کرد. این خودرو که دی جت نام داشت و از پیشرانهٔ رنو استفاده می کرد، ثابت کرد که ترکیب موتور وسط می تواند در یک خودروی جاده ای موفق باشد و بنیانگزار روندی شد که امروز در چشمگیرترین ماشین های پرفورمنس مشاهده می نماییم. دی جت همین طور الهام بخش ساخت چندین خودروی اسپرت دیگر شد که یکی از آنها، ماترا سیمکا باگیرا بود.

اتحاد ماترا و سیمکا ماترا که در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد، یک شرکت خوشه ای بزرگ فرانسوی بود که کار خودرا در صنعت هواپیماسازی شروع کرد. این شرکت بعد از خرید رنه بونت در سال ۱۹۶۳، به صنعت خودروسازی هم وارد شد و تلاش کرد با پروژه های موتوراسپرت و مدلهای جاده ای جدید، این بخش از کسب وکار خودرا رشد دهد. بعد از توقف تولید دی جت، ماترا مدل M۵۳۰ را توسعه داد؛ یک خودروی اسپرت موتور وسط بهتر که قیمتی اقتصادی و هندلینگی هیجان انگیز داشت. متاسفانه اما M۵۳۰ که میان سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ تولید شد، آن طور که مدیریت انتظار داشت موفق عمل نکرد برای اینکه ماترا فاقد شبکهٔ گسترده ای از نمایندگی ها بود.

درنتیجه، در سال ۱۹۷۰، ماترا با سیمکا، یکی از بزرگ ترین خودروسازان فرانسوی در آن سال ها که شبکه نمایندگی گسترده ای داشت، همکاری کرد و دو شرکت توسعه خودروی اسپرت اقتصادی جدیدی را شروع کردند. با عنایت به این که قیمت اقتصادی موضوعی کلیدی در این پروژه بود، خودروی جدید که در ابتدا با کد M۵۵۰ شناخته می شد، با تأکید بر قطعات و پیشرانه های موجود ساخته شد.
یک کوپه سه نفره شیک و مدرن

این خودرو درنهایت باگیرا نام گرفت و طوری طراحی شد که ظاهری خیلی مدرن تر از خودرو های اسپرت قبلی ماترا و سیمکا داشته باشد. طراحی بدنه به «ژان توپیریو» سپرده شد که نمای جلوی کم ارتفاع را با یک خط سقف فست بک ترکیب کرد. بدنه فایبرگلاس خودرو که هم آیرودینامیک کارآمد و هم طراحی شیکی داشت، ظاهری شبیه به یک گرند تورر کوچک ایتالیایی به این کوپهٔ فرانسوی بخشید. طراحی باگیرا خیلی مورد تحسین منتقدان آن روز قرار گرفت تا جایی که این خودرو برنده جایزه Style Auto در سال ۱۹۷۳ شد و لانچیا استراتوس، لانچیا بتا کوپه و فراری دینو ۳۰۸ GT۴ را پشت سر گذاشت.

تیم مشترک ماترا و سیمکا تصمیم گرفتند برای بهبود توزیع وزن و هندلینگ، از ترکیب موتور وسط بهره گیرند اما درعین حال می خواستند خودرو هم زمان جمع وجور و کاربردی باشد؛ بنابراین، چیدمان صندلی ۲+۲ الهام گرفته از گرند توررهای ایتالیایی کنار گذاشته شد و تیم به یک راهکار عجیب اما مبتکرانه یعنی استفاده از سه صندلی مجزا در ردیف جلو رسید. صندلی راننده عریض و راحت بود اما بجای یک صندلی سرنشین هم اندازه، آنها یک نیمکت با برش های صندلی باریک تر و انفرادی طراحی کردند. بااینکه این راهکار بی نقص نبود اما کابین طوری طراحی شده بود که دو سرنشین لاغر را در راحتی نسبی جای دهد.

قدرت اندک بعد از توسعه و تست حدود ۱۱ پروتوتایپ، نسخه تولیدی باگیرا در سال ۱۹۷۳ و در جریان مسابقه معروف ۲۴ ساعت لمان پرده برداری شد. بااین حال، با وجود سابقه موتوراسپرت ماترا-سیمکا و رونمایی در مسابقه استقامتی، این خودروی سه نفره موتور وسط از قدرت مناسبی که شایسته اش بود، بی بهره ماند. مهندسان برای پایین نگه داشتن هزینه های توسعه و قیمت اقتصادی، از مجموعه ای از قطعات مدلهای موجود استفاده کردند. این قطعات شامل سیستم تعلیق جلو، موتور و گیربکس چهار سرعته مدل سیمکا ۱۱۰۰ می شد. موتور پایه یک چهار سیلندر خطی ۱۳۰۰ سی سی OHV بود که از نسخه اسپرت تر سیمکا ۱۱۰۰ Ti گرفته شده بود و تنها کمی بهبود یافته بود تا ۸۴ اسب بخار قدرت تولید نماید.
با آنکه باگیرا با وزن ۸۹۵ کیلوگرم، خودروی خیلی سبک وزنی بود اما به علت موتور ضعیف، پرفورمنسی متناسب با ظاهر اسپرتش ارایه نمی کرد. سازنده شتاب صفرتاصد را ۱۱.۵ ثانیه اعلام نموده بود اما در آزمایشی که توسط مجله CAR انجام شد، خبرنگاران نتوانستند در کمتر از ۱۲ ثانیه به این سرعت برسند. در سال ۱۹۷۶، نسخه جدیدی به نام باگیرا S ارایه شد که به موتور ۱.۴ لیتری قوی تری مجهز شده بود. هرچند این پیشرانه تنها حدود ۶ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخهٔ قبلی داشت اما توانست حدود یک ثانیه از زمان صفرتاصد را بکاهد.

با وجود کمبود قدرت، این خودروی سه نفره به علت هندلینگ دقیق خود مورد تحسین قرار گرفت که رانندگی با آنرا بخصوص در جاده های پرپیچ وخم، خیلی سرگرم کننده می کرد. بااین حال، قیمت باگیرا در همان محدوده لوتوس اروپا قرار داشت یعنی خودروی اسپرت موتور وسط اقتصادی دیگری که هندلینگ شایان توجهی داشت و با قدرت بیشتری عرضه می شد. به همین دلیل، باگیرا در طول عمر تولید خود همیشه در حاشیه قرار داشت و با آنکه پتانسیل موفقیت بیشتری را داشت اما موتورهای ضعیف و مشکلات کیفیت ساخت، فروش آنرا محدود کرد.
چراغ های عقب مشترک با پیکان

یکی از خصوصیت های جالب باگیرا، استفاده از چراغ های عقب پیکان بود. داستان این اشتراک به کرایسلر منتهی می شود. این شرکت که قصد داشت وارد بازار اروپا شود، در دههٔ ۶۰ بتدریج سهام شرکت سازندهٔ اصلی پیکان یعنی گروه روتس بریتانیا و همینطور شرکت سیمکا را خرید. کرایسلر تا سال ۱۹۶۳ سهام خود در سیمکا را به ۷۷ درصد رساند و یک سال بعد کنترل کامل گروه روتس را هم در دست گرفت. این پروسه در نهایت به ایجاد شرکتی بنام کرایسلر اروپا در سال ۱۹۶۷ منجر گردید که در واقع از ادغام گروه روتس و سیمکا تشکیل شده بود. درنتیجه، بین خودرو های مختلف کرایسلر اروپا اشتراکات زیادی دیده می شد.

در ایران، قبل از انقلاب درحالی که حدود یک دهه از شروع تولید پیکان یا همان هیلمن هانتر محصول گروه روتس می گذشت، پروژهٔ بروزرسانی این خودرو توسط ایران ناسیونال آغاز شد. این کار به کرایسلر سپرده شد و این شرکت از قطعات ظاهری سیمکا ۱۳۰۷، محصول جدیدی که در سال ۱۹۷۵ توسط کرایسلر اروپا معرفی شده بود، برای فیس لیفت پیکان استفاده کرد. این قطعات شامل مواردی مثل چراغ های جلو و عقب و حتی غربیلک فرمان می شد. از طرفی، در فیس لیفت سال ۱۹۷۶ باگیرا هم از همان چراغ های عقب سیمکا ۱۳۰۷ استفاده شد و این گونه شد که چراغ هایی یکسان در ایران روی پیکان و در فرانسه روی یک خودروی اسپرت جای گرفتند.
۲۲۷۳۲۲

بطور خلاصه صندلی راننده عریض و راحت بود اما بجای یک صندلی سرنشین هم اندازه، آنها یک نیمکت با برش های صندلی باریک تر و انفرادی طراحی کردند. چراغ های عقب مشترک با پیکان یکی از مشخصه های جالب باگیرا، استفاده از چراغ های عقب پیکان بود. از طرفی، در فیس لیفت سال ۱۹۷۶ باگیرا هم از همان چراغ های عقب سیمکا ۱۳۰۷ استفاده شد و این گونه شد که چراغ هایی یکسان در ایران روی پیکان و در فرانسه روی یک خودروی اسپرت جای گرفتند.

1404/09/02
11:18:33
5.0 / 5
11
تگهای خبر: آنلاین , پروژه , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
عقیده کاربران گردو دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

گردو دانلود