جگوار لندرور به دردسر افتاد
به گزارش گردو دانلود، حدودا سه هفته است که خطوط تولید غول خودروسازی جگوار لندرور (JLR)، بعد از یک حمله سایبری مخرب، از کار افتاده است و تأثیر این توقف بر صدها شرکت تأمین کننده قطعات و مواد، بیم تبدیل شدن این حادثه به یک بحران تمام عیار را تشدید کرده است.
به گزارش گردو دانلود به نقل از خبر آنلاین، به کارکنان چندین کارخانه این خودروساز در سرتاسر انگلیس اعلام شده است که در خانه بمانند تا این شرکت به یک حمله سایبری مخرب پاسخ دهد، اما روند بهبودی از چند روز به چند هفته کشیده شده است.
به نقل از ایسنا، دولت انگلیس، جمعه گذشته، اذعان کرد که حمله سایبری ضد جگوار لندرور، تأثیر قابل توجهی بر این شرکت و زنجیره تأمین گسترده تر خودرو داشته است. همزمان، اتحادیه ها و مقامات اخطار داده اند که هزاران شغل در زنجیره تأمین این خودروساز امکان دارد از بین برود و بعضی از شرکتهای کوچک تر امکان دارد ورشکسته شوند. گزارش ها حاکی از آنست که خود این خودروساز در طول این توقف تولید، امکان دارد تا ۵۰ میلیون پوند (۶۷ میلیون دلار) در هفته ضرر کند.
جگوار لندرور که که متعلق به شرکت هندی تاتا موتورز است، یکی از بزرگترین کارفرمایان انگلیس است که حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر را به صورت مستقیم در این کشور استخدام کرده است. طبق آمار موجود در وبسایت جگوار لندرور، این شرکت همینطور از ۱۰۴ هزار شغل دیگر از راه زنجیره تأمین انگلیس و ۶۲۹ هزار و ۹۰۰ شغل دیگر از راه هزینه های ناشی از دستمزد، پشتیبانی می کند.
این خودروساز در آغاز سپتامبر، تائید کرد که هدف یک حمله سایبری قرار گرفته و درحال انجام اقدامات فوری و خاموش کردن فعال سیستم های خود است که عملاً کارخانه ها و فرآیندهای تولیدش را متوقف می کند. این شرکت همزمان با بررسی این حمله، فاش کرد که برخی داده ها، تحت تأثیر قرار گرفته اند، اما مشخص نکرد که این داده ها چه هستند.
با وجود تلاش ها برای بازگرداندن سیستم ها به حالت آنلاین، جگوار لندرور، چهارشنبه گذشته، تائید کرد که توقف تولید تا چهارشنبه ۲۴ سپتامبر تمدید شده است. حدودا بلا فاصله بعد از حمله سایبری، گروهی در تلگرام به نام «اسکترد لپسوس هانترز»، مسئولیت این هک را بر عهده گرفت. این گروه، عامل شماری از مشهورترین تهاجمات سایبری در سالهای اخیر بوده و اعضای آن، اغلب از مجرمان سایبری جوان و انگلیسی زبان تشکیل شده اند که شرکتهای بزرگ را هدف قرار می دهند.
ساخت وسایل نقلیه یک فرایند بسیار پیچیده است. صدها شرکت مختلف قطعات، مواد، قطعات الکترونیکی و موارد دیگر را برای تولیدکنندگان خودرو فراهم می کنند و این شبکه های گسترده زنجیره تأمین اغلب به تولید درست و بموقع متکی هستند. این به مفهوم آن است که آنها قطعات و خدماتی را سفارش می دهند که در مقادیر خاص مورد نیاز و دقیقاً در زمانیکه به آنها نیاز دارند، تحویل داده شوند.
در صورتیکه معین نیست کدام سیستم های خاص جگوار لندرور تحت تأثیر هکرها قرار گرفته اند و این خودروساز کدام سیستم ها را به صورت پیشگیرانه غیرفعال کرده است، احیانا خیلی از آنها برای ممانعت از بدتر شدن حمله غیرفعال شده اند.
هر زمان در هر بخشی از زنجیره تأمین - خواه تولیدکننده ای در بالای هرم باشد یا خواه شرکتی در پایین زنجیره تأمین - هکی رخ دهد، امکان دارد ارتباطات دیجیتال بین شرکت ها قطع شود تا از گسترش نفوذ مهاجمان از یک شبکه به شبکه دیگر جلوگیری شود.
طبق گزارش وایرد، پیچیدگی زنجیره های تأمین دیجیتال و فیزیکی که در ده ها کسب وکار و سیستم های تولید بموقع وجود دارد، به مفهوم آن است که احیانا بازگرداندن همه امور به حالت آنلاین و رسیدن به سرعت کامل، امکان دارد زمان بر باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
عقیده کاربران گردو دانلود در مورد این مطلب