قدیمی ترین خودرو های درحال تولید دنیا

قدیمی ترین خودرو های درحال تولید دنیا

گردو دانلود: قدیمی ترین خودرو های درحال تولید دنیا شامل محصولات نام آشنایی برای کل جهان هستند و بازهم نیز مشتریان زیادی را به خود جذب می کنند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، چشم انداز صنعت خودرو پر از خودرو های متوقف شده ای از گذشته است که امروز نیز محبوبیت دارند. با مرور این خاطرات نام هایی مانند دوج داکوتا و نیسان اکسترا به ذهن می آیند، چه برسد به شورولت کامارو که بتازگی بازنشسته شده است. با عنایت به این که نیسان آلتیما و فورد اسکیپ تنها دو مورد از بیشتر از ده ها خودروی با سابقه ای هستند که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ بازنشسته شوند، ممکنست به نظر آید که خودروسازان تمایلی به ادامه تولید اسامی قدیمی ندارند.


با این وجود، بررسی جزئیات خودرو های قدیمی که هنوز درحال تولید هستند، نشان دهنده عکس این مورد است. فورد از سال ۱۹۶۴ درحال ساخت موستانگ بوده و آیا می دانستید که تاریخچه تویوتا لندکروزر به دهه ۱۹۵۰ بازمی گردد؟ این مدت طولانی است، اما به پای ۹۰ سال تولید طولانی ترین خودرویی که هنوز درحال تولید در سال ۲۰۲۵ است نمی رسد.


احیانا هیچ یک از خودروسازانی که به صورت مداوم بیشتر از ۵۰ سال یک نام را تولید کرده اند، چنین دوام طولانی را پیشبینی نکرده بودند؛ و به نظر نمی رسد رشته مشترکی برای دستیابی یک خودرو به این جایگاه وجود داشته باشد، اما از خودرو های اسپرت و اقتصادی گرفته تا وانت ها و شاسی بلندها، هر یک از این وسایل نقلیه با سابقه طولانی، به جایگاه نمادینی دست یافته اند.
قدیمی ترین خودرو های درحال تولید دنیا تویوتا کرولا - ۱۹۶۶ با آمارهایی مانند فروش یک دستگاه هر ۱۵ ثانیه، عرضه در ۱۵۰ کشور و تولید بیشتر از ۵۰ میلیون دستگاه از سال ۱۹۶۶، به آسانی می توان فهمید چرا کرولا در صدر موفق ترین اسامی تویوتا در تمام دوران قرار دارد. این خودرو در سال ۱۹۶۶ معرفی گردید و نسل اول آن با موتور ۱٫۱ لیتری چهار سیلندر با توان ۶۰ اسب بخار ارائه شد.


این خودرو در سال ۱۹۶۹ به بازار ایالات متحده وارد شد که حدود ۱۷۰۰ دلار قیمت داشت، طول آن ۳٫۸۱ متر بود و تنها ۶۹۰ کیلوگرم وزن داشت. از آن زمان تاکنون، نام کرولا که از حلقه گلبرگ ها در مرکز یک گل برگرفته، طی ۱۱ نسل تحول یافته است. مدلهای به یادماندنی شامل نسل پنجم AE۸۶ از دهه ۱۹۸۰ با موتور ۴A-GE بود که آخرین سری کرولاهای دیفرانسیل عقب را تشکیل داد و نسل هفتم کرولای دهه ۱۹۹۰ که این خودرو کوچک را به کلاس کامپکت تبدیل کرد. از آن زمان تا معرفی نسل فعلی در سال ۲۰۲۰، تویوتا کرولا به عنوان خودرویی هیجان انگیز شناخته نمی شد.


قابل اعتماد، اقتصادی و کاربردی، بله. دوست داشتنی برای علاقه مندان؟ خیر. این وضعیت با معرفی نسخه اسپرت تر GR کرولا که برای نخستین بار به عنوان یک مدل هیبرید کم مصرف در خط تولید کرولا پیوست، تغییر نمود. این خودروی هاچ بک GR با سیستم چهار چرخ محرک خود ۳۰۰ اسب بخار قدرت پرشور و جعبه دنده دستی ۶ سرعته را ارائه داد. این امر بازسازی جدیدی برای خودرویی بود که به نظر می رسید راکد شده است. تولید GR کرولا نشان داده است تویوتا برنامه ای برای بازنشستگی این خودرو در آینده نزدیک ندارد.
پورشه ۹۱۱ - ۱۹۶۳ خودروی اسپرت و نمادین ۹۱۱ پورشه توسط اف. آ. پورشه، پسر مؤسس شرکت یعنی فری، طراحی شد. برخلاف ۳۵۶ که با موتور چهار سیلندر کار می کرد، ۹۱۱ جدید دارای یک موتور شش سیلندر بود. این پیکربندی پایه که در عقب نصب شده، در تمام نسل های ۹۱۱ از زمان ارائه در سال ۱۹۶۳ تا امروز ثابت مانده است. در این ۶۲ سال تغییرات عمده ای رخداده، اما حتی نمای پایه ۹۱۱ نیز به همان شکل باقیمانده است. از میان خودرو های قدیمی هنوز در تولید، شاید پورشه ۹۱۱ بهترین نمونه از زندگی با شعار «اگر خراب نیست، تعمیرش نکن» باشد.


برجسته ترین ها شامل نسل ۹۹۳ توربو S با موتور شش سیلندر تخت با ۴۲۴ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در ۳٫۶ ثانیه است. این مدل که در آخر دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، نقطه اوج ۹۱۱ های هوا خنک بود، برای اینکه نسل بعدی ۹۹۶ موتورهای آب خنک را معرفی نمود. تا سال ۲۰۱۱، این تغییر از نظر عملکرد هوشمندانه بود، همانطور که با مدل هایی مانند GT۲ RS ثابت شد.


این خودروی خیابانی مسابقه ای با موتور ۳٫۶ لیتری شش سیلندر تخت با ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون متر گشتاور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در ۳٫۳ ثانیه، حداکثر سرعت ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت و چسبندگی جانبی ۱.۰۷ جی در راه لغزشی ارائه می داد. تا سال ۲۰۲۵، پورشه ۹۱۱ را در ۲۱ مدل متمایز، همچون داکار آماده آفرود، GT۳ RS دیوانه وار و توربو S با ۶۴۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در کمتر از ۳ ثانیه، می فروشد. امیدواریم در آینده نیز شاهد ادامه همین کیفیت از پورشه ۹۱۱ باشیم.
شورولت کوروت - ۱۹۵۳ امروزه می توانید یک کوروت ZR-۱ با موتور V۸ که ۱۰۶۴ اسب بخار و ۱۱۲۳ نیوتون متر گشتاور دارید را بخرید. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در ۲٫۲ ثانیه، مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت را عرضه می کند. این عملکرد خارق العاده است و معیارهای چشم گیر سایر مدلهای خط تولید C۸ کوروت را کمرنگ نمی کند، اما در مقایسه با نخستین کوروت بسیار اعجاب انگیز است. کوروت C۱ که در سال ۱۹۵۳ ارائه شد، دارای موتور خطی ۶ سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار و جعبه دنده اتوماتیک چیزی که دقیقا از یک خودروی اسپرت انتظار نمی رود.


خوشبختانه تا سال ۱۹۶۶، شورولت بازی کوروت را با موتور V۸ با حجم ۵٫۴ لیتر و ۳۴۰ اسب بخار همراه با جعبه دنده دستی ۴ سرعته ارتقا داد. در طول نسل های بعدی کوروت، این فرمول به صورت مداوم بهبود یافت و شورولت هیچگاه از تمرکز بر موتورهای V۸ خود دور نشد. سری C۲ با موتور V۸ بزرگ با حجم ۶٫۵ لیتر و موتور LT۱ با حجم ۵٫۷ لیتر در کوروت C۴ همچون این موارد بودند. عملکرد کوروت با نسخه Z۰۶ سال ۲۰۰۱ و موتور LS۶ V۸ که در نهایت ۴۰۵ اسب بخار و ۵۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می کرد، به صورت قابل توجهی افزوده شد.


بین سالیان ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، شورولت کوروت C۷ را تولید کرد که شامل مدلهای به یادماندنی مانند ZR-۱ با ۷۵۵ اسب بخار بود که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در کمتر از ۳ ثانیه ارائه می داد. این مدل همینطور آخرین کوروت با موتور V۸ در قسمت جلو بود، برای اینکه سری فعلی C۸ با تغییر به موتور میانی به عنوان رادیکال ترین تحول در تاریخ کوروت تا به امروز، طراحی شد.
فورد سری F - سال ۱۹۴۸ فورد سری F وانت را کمی بعد از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۸، تولید کرد. نیروی محرکه آن از یک موتور ۶ سیلندر با ۹۵ اسب بخار تامین می شد. تا سال ۱۹۹۵، برای نخستین بار سیستم چهارچرخ متحرک ارائه شد و فورد سفری را برای تبدیل سری رو به رشد وانت خود به یک غول خودرویی طی ۶۶ سال شروع کرد. با نگاهی به ۱۴ نسل فورد سری F، بروزرسانی های گوناگونی وجود داشته که انتخاب جالب ترین مدلها دشوار است.


بدون شک سری پنجم F از اواخر دهه ۱۹۶۰ به سبب سبک جعبه ای که انحرافی آشکار از مدلهای قبلی بود و ظاهری ایجاد کرد که تا اوائل دهه ۱۹۹۰ ادامه یافت، برجسته است. در طول این مدت، نام F-۱۵۰ معرفی گردید و نسل اول SVT لایتنینگ امکاناتی از یک وانت هاترود کارخانه ای را نشان داد. تا سال ۱۹۹۷، F-۱۵۰ آغاز به فاصله گرفتن از کاربرد ساده و تبدیل شدن به یک خودروی مسافری راحت کرد. زمانی که نسل یازدهم F-۱۵۰ در سال ۲۰۰۴ ارائه شد، بزرگ تر از همیشه بود، روی پلت فرم جدید سوار شده و خطوطی داشت که تا به امروز تعریف کننده ظاهر آن هستند.


از آن زمان، رپتور زیرشاخه جدیدی از وانت ها را تعریف کرد چونکه فورد بدنه فولادی را با پنل های آلومینیومی سبک جایگزین کرد و تا سال ۲۰۲۵، مجموعه عظیمی از انتخاب های F-۱۵۰ را شاهد بودیم. از XL با قیمت ۳۹ هزار دلار تا رپتور R با موتور V۸ سوپرشارژ ۷۲۰ اسب بخار و قیمت ۱۱۳ هزار دلار، می توان گفت قدیمی ترین خودروی فورد هنوز در تولید، آمادگی ادامه این روند طولانی را دارد.
شورولت سابربن - ۱۹۳۵ ۹۰ سال در صنعت خودرو چیزی است که باید جدی گرفته شود. در حقیقت، این رکورد تولید برای هر خودرویی در هر دسته ای است و به صورت محکم توسط شورولت سابربن حفظ می شود. تقریبا یک قرن پیش، صنعت خودرو از اصطلاح سابربن برای توصیف شلخته یک خودروی مشابه واگن بزرگ و مدرن استفاده می کرد. دوج، پلیموث و استودبیکر همچون خودروسازانی بودند که از این اصطلاح استفاده کردند، اما تنها شورولت به مفهوم سابربن پایبند ماند و آنرا از سال ۱۹۳۵ ادامه داد.


در آن زمان، سابربن با موتور خطی ۶ سیلندر ۵۶ اسب بخاری و طول ۴٫۶۷ متر ارائه شد. امروزه بزرگ ترین خودروی شورولت دارای موتور V۸ با ۴۲۰ اسب بخار قدرت بوده و ۱۰۶ سانتی متر از نسخه اصلی بلندتر شده است. رسیدن به این نقطه نیازمند بروزرسانی های گوناگونی در ۱۰ نسل سابربن شورولت بود. مدل ۱۹۶۷ بخشی کلیدی از این مسیر بود، برای اینکه ۳۰ سانتی متر به فاصله بین محورها افزود که با وانت کابین معمولی آن دوره با فضای بار ۲٫۴ متری مطابقت داشت و تناسبات آشنای سابربن را به وجود آورد.


سابربن چهار در تا دهه ۱۹۷۰ ظاهر نشد و از آن زمان، این شاسی بلند غول پیکر به صورت رو به ازدیادی در بازار اصلی برجسته شد، برای اینکه از رونق بازار شاسی بلندها در دهه ۱۹۹۰ بهره برد. تا سال ۲۰۲۱، نسل دوازدهم سابربن با تعلیق عقب مستقل، فناوری رانندگی خودکار سوپرکروز و توانایی حمل ۹ سرنشین، چشمگیرتر از همیشه است. جالب خواهد بود که ببینیم ۹۰ سال آینده چه چیزی برای این نماد خودرویی به همراه خواهد داشت.



منبع:

1404/05/22
09:06:10
5.0 / 5
16
تگهای خبر: آنلاین , تولید , شركت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان گردو دانلود