با کمک حقیقت مجازی از آلاینده های هوا دور بمانید

با کمک حقیقت مجازی از آلاینده های هوا دور بمانید

به گزارش گردو دانلود، پژوهش «دانشگاه بیرمنگام» نشان داده است که حقیقت مجازی امکان دارد به عابران پیاده و دوچرخه سواران کمک نماید تا از آلاینده های مضر دور بمانند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا، شاید حقیقت مجازی بزودی به راهی برای کاهش میزان قرار گرفتن عابران پیاده و دوچرخه سواران در معرض انتشارات مضر غیر اگزوز وسایل نقلیه تبدیل خواهد شد.
به نقل از فیز، پژوهش تحت سرپرستی «دانشگاه بیرمنگام» انگلستان با عرضه راهنمایی های آسان و در دسترس برای عموم، سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری از راه تجربیات همه‌جانبه حقیقت مجازی، مبحث خطرات عمده سلامتی و بیماری های مزمن ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده غیرقابل تنظیم را هدف قرار داده است که از جاده، لاستیک و ترمز نشات می گیرند.
در این پژوهش از مدلهای دینامیک سیالات محاسباتی دقیق برای شبیه سازی رهایی و پراکندگی ذرات آلاینده از وسایل نقلیه استفاده شد که معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. هدف اینست تا به عموم مردم در مورد این مورد آموزش داده شود که ذرات آلاینده چه زمانی فراگیرتر هستند و با چه روش هایی میتوان در فضاهای شهری با هوشیاری و به شکل ایمن تر حرکت کرد.
مدلهای حقیقت مجازی با حضور مردم در مرکز شهر بیرمنگام مورد آزمایش قرار گرفتند که برپایه داده های «فهرست ملی انتشارات جوی انگلستان»(NAEI)، دومین شهر بزرگ انگلستان از نظر جمعیت و دومین شهر این کشور در انتشار ذرات آلاینده به خاطر فرسودگی ترمز و لاستیک است.
دکتر «جیسون استافورد»(Jason Stafford) پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: کیفیت هوا نقش کلیدی در سلامت و رفاه جامعه دارد. به رغم الکتریکی شدن خودرو ها، انتشارات مضر از راه پراکندگی ذرات ریز از ترمزها، لاستیک ها و جاده ها در هوایی که تنفس می نماییم ادامه دارد.
وی ادامه داد: مدلهای محاسباتی می توانند به ما در درک مسیرهای آلودگی و شناسایی لحظات کلیدی در سفرهای روزانه کمک کنند که خطر قرار گرفتن در معرض بالاترین میزان آلاینده ها در آنها بالاتر است. با قابل مشاهده کردن آلاینده های غیر اگزوز در یک محیط شهری مجازی به کمک مدلهای ما، مردم توانستند خطرات را با چشمان خود ببینند و مطابق با آن عمل کنند تا در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها دور بمانند یا احتمال آنرا کاهش دهند.
همچنین، این پژوهش نشان داده است که چگونه اجرای حقیقت مجازی می تواند به بازبینی در برنامه ریزی شهری با هدف ایجاد هوای پاک تر کمک نماید. استافورد افزود: تحلیل های اولیه نشان داد که خطر قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها در انتها ترمز کردن، بالاترین میزان بود. این بدان معناست که بیشتر ایستگاه های اتوبوس، گذرگاه های عابر پیاده و خطوط دوچرخه سواری در این مناطق خطر قرار دارند چونکه اغلب در مناطق ترمز خودرو ها مانند تقاطع های جاده قرار دارند که بیشترین میزان انتشار آلاینده را شامل می شوند.
استافورد افزود: نتایج این پژوهش مشکلات کیفیت هوا را در طرح های کنونی برجسته می کنند و در عین حال، به پشتیبانی از طراحی مجدد فضاهای شهری می پردازند تا به هوای پاک تر بخصوص در موقعیت هایی برسند که عبور و مرور وسایل نقلیه به صورت اجتناب ناپذیر به عابران پیاده و دوچرخه سواران نزدیک است.
این پژوهش در مجله «Royal Society Open Science» به چاپ رسید.



منبع:

1403/07/07
09:08:50
5.0 / 5
41
تگهای خبر: پروژه , دانشگاه , طراحی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴