رئیس صندوق نوآوری مطرح كرد؛

شرط افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی

شرط افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی

به گزارش گردو دانلود، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور زمانی محقق می شود که شرکت ها و بنگاه های بزرگ وارد عمل شوند، چون که بازار بزرگ نیازهای فناورانه گوناگونی دارد.



به گزارش گردو دانلود به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، تفاهمنامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و هلدینگ مس سرچشمه با مبحث همکاری مشترک در حوزه های تأمین مالی طرح های سرمایه گذاری با اولویت زنجیره ارزش مس با اتکا به توانمندی های شرکتهای دانش بنیان، کمک به جذب منابع نهادهای مالی بخصوص شبکه بانکی کشور و تزریق آن به طرح های دانش بنیان حوزه مس و توسعه سرمایه گذاری های جسورانه در فناوری های ارزش آفرین صنایع مس به امضا رسید.
در این تفاهم ‎نامه طرفین بر ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری جسورانه به منظور تأمین مالی طرح های سرمایه پذیر تاکید نمودند.
همچنین مقرر شد صندوق نوآوری نسبت به معرفی محصولات، خدمات و توانمندی های شرکتهای دانش بنیان بر مبنای نیازهای فناورانه «مس سرچشمه» و صنایع متبوع آن به این هلدینگ اقدام نماید.
بر اساس متن این تفاهمنامه، صندوق نوآوری همینطور در توسعه زنجیره ارزش اولویت دار صنعت مس از راه سرمایه گذاری و تأمین مالی عاملان توسعه زنجیره در چهارچوب قانون مشارکت خواهد نمود. از طرفی این صندوق در جهت جلب مشارکت بانکها جهت سرمایه گذاری در طرح های مورد تایید طرفین اقدامات لازم را انجام خواهد نمود.
رویکرد جدید صندوق نوآوری در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان
در آیین امضای این تفاهمنامه، محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه رویکرد جدید صندوق نوآوری در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان همکاری با صنایع و شرکتهای بزرگ در حوزه فناوری است، اضافه کرد: ما زمانی در توسعه فناوری بیشتر «عرضه محور» عمل می کردیم و در این میان مخاطب ما غالبا شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط بودند و از طرفی به جهت اینکه توسعه فناوری اتفاق بیافتد، طرف عرضه بیشتر مورد حمایت بود اما این ها نتوانستند سامان اقتصاد دانش بنیان را قوام بخشند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به این که اقتصاد دانش بنیان با شرکتهای کوچک قابلیت شکل گیری ندارد، اظهار داشت: باآنکه نباید فراموش نماییم که همین شرکتهای کوچک دستاوردهای بسیار خوبی داشتند. نخبگان، استادان دانشگاه و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی توانستند شرکتهای دانش بنیانی را تاسیس کنند و فناوری را هم به خوبی توسعه دادند و بسیاری از مسائل و نیازمندی های کشور به دست همین شرکتهای کوچک حل شد.
شرط افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور
وی اظهار داشت: با این همه حالا نیاز کشور اینست که سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایش پیدا کند و این مساله زمانی محقق می شود که شرکت ها و بنگاه های بزرگ وارد عمل شوند، چون که بازار بزرگ، نیازهای فناورانه متنوعی هم به دنبال دارد.
خیاطیان در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی امروز برای توسعه اقتصاد دانش بنیان با شرکتهای بزرگ وارد تعامل و همکاری شده است، اظهار داشت: برای مثال ما در هفته جاری با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تفاهمنامه همکاری منعقد کردیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: صنایع و مجموعه های بزرگ به همکاری با شرکتهای دانش بنیان علاقه مندند و ما این مساله را به فال نیک می گیریم. در این میان حتما از تمایل شرکت مس سرچشمه برای تعامل با شرکتهای دانش بنیان و سرمایه گذاری در این شرکت ها استقبال می نماییم و همکاری با این مجموعه حتما جزء اولویت های ماست.
وی با پرارزش خواندن ایجاد معاونت نوآوری و هم تشکیل کمیته ارزیابی طرح های فناورانه در ساختار شرکت مس سرچشمه اظهار داشت: این اقدامات همچون مواردی است که نشان داده است شرکت مس سرچشمه به دنبال آن است که مسیر توسعه فناوری را در ساختار خود هموار سازد. ما هم در صندوق نوآوری و شکوفایی از ابزارهای حمایتی خود برای تحقق این هدف استفاده خواهیم کرد.
تشکیل شورای سرمایه گذاری معین در شرکت مس سرچشمه
محمد عابدی نژاد مدیر عامل هلدینگ مس سرچشمه هم در این جلسه اظهار داشت: یکی از اقدامات اولیه ما در هلدینگ، ایجاد معاونت نوآوری بود و گام دومی که برداشتیم این بود که برپایه یک برنامه زمان بندی، تمام شرکت هایی که ایده هایشان به پایلوت تبدیل گشته و تجهیز صنعتی هستند را شناسایی کردیم. در اینباره پارک های علم و فناوری، پردیس ها و مراکز دیگر را مورد بررسی قرار دادیم.
عابدی نژاد خبر داد: مقرر است شورای سرمایه گذاری معین در شرکت مس سرچشمه شکل گیرد و سه نفر از اعضای صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این شورا حضور داشته باشند تا نتایج آن با نظارت صندوق نوآوری مصوب شوند.
وی در انتها تصریح کرد: تمایل نداریم سهم ما در پروژه هایی که می خواهیم در آنها ورود نماییم، بالاتر از ۵۰ درصد شود. نگاه ما اجتماعی است و صرفاً به سود فکر نمی نماییم. در این میان تمایل داریم بعنوان یک شتابدهنده عمل نماییم.


منبع:

1402/03/01
13:43:02
5.0 / 5
364
تگهای خبر: پروژه , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵