ماهواره مرده ناسا این هفته سقوط می کند

ماهواره مرده ناسا این هفته سقوط می کند

به گزارش گردو دانلود، کارشناسان ناسا می گویند، یک فضاپیمای مرده این آژانس فضایی در چند روز آینده به سمت زمین بازمی گردد و به جو آن سقوط می کند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ماهواره «RHESSI» ناسا که خورشید را از سال ۲۰۰۲ تا زمان از کار انداختن آن در سال ۲۰۱۸ بررسی کرد، مقرر است روز ۲۰ آوریل حدود ساعت ۹: ۳۰ شب به وقت منطقه زمانی شرقی باردیگر وارد جو زمین شود.
بگفته مقامات ناسا، RHESSI یک ماهواره بزرگ نیست. این ماهواره فقط ۲۷۰ کیلوگرم وزن دارد و بیشتر جرم آن طی ورود به جو زمین به خاکستر و بخار تبدیل می شود. با این وجود، مقامات ناسا در بروزرسانی ۱۷ آوریل نوشتند: انتظار می رود تعدادی از اجزای ماهواره بعد از ورود مجدد باقی بمانند. خطر لطمه رساندن به مردم روی زمین کم است و تقریباً یک در ۲۴۶۷ برآورد می شود.
ورود قریب الوقوع RHESSI به جو زمین، یادآوری دیگری است در خصوص این که مدار زمین بطور فزاینده ای شلوغ و خطرناکست. به عنوان مثال، بیش از ۳۰ هزار قطعه زباله مداری هم اکنون توسط شبکه های نظارت فضایی جهان ردیابی می شود اما خیلی از زباله های دیگر وجود دارند که برای ما کوچک تر از آن هستند که بخواهیم به آنها دقت کنیم.
«آژانس فضایی اروپا»(ESA) تخمین می زند که هم اکنون حدود یک میلیون جرم بین یک تا ۱۰ سانتی متر در اطراف سیاره ما می چرخند و تعداد تقریبی قطعات بین یک میلی متر و ۰.۴ اینچ واقعا خیره کننده است. این تعداد به ۱۳۰ میلیون یا بیشتر می رسد.
حتی این خرده های کوچک نیز باتوجه به سرعت فوق العاده خود می توانند در صورت برخورد با ماهواره یا فضاپیمای دارای سرنشین، لطمه جدی وارد کنند. در مدار پایین زمین که «ایستگاه فضایی بین المللی»(ISS) و بسیاری دیگر از فضاپیماها را در خود جای داده است، زباله ها با سرعت حدود ۲۸۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.
برخوردهای فضایی، تعداد بیشتری از زباله های فضایی را تولید می کنند و این امر می تواند به برخوردهای بیشتر منجر شود. اگر این موارد به اندازه زیادی اتفاق بیفتند، ما با آبشاری مخوف به نام «سندرم کسلر»(Kessler Syndrome) روبه رو خواهیم شد که می تواند توانایی کاوش در فضا را بطور جدی مختل کند.
ماهواره RHESSI در فوریه ۲۰۰۲ با موشک «پگاسوس ایکس ال»(Pegasus XL) به مدار پایین زمین پرتاب شد. این فضاپیما با بهره گیری از تجهیزات علمی خود شامل یک طیف سنج تصویربرداری که پرتوهای ایکس و گاما را ثبت می کرد، شراره های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی را مورد بررسی قرار داد.
مقامات ناسا نوشتند: ماهواره RHESSI در طول ماموریت خود، بیش از ۱۰۰ هزار رویداد پرتو ایکس را ثبت نمود که به دانشمندان امکان داد تا ذرات پرانرژی موجود در شراره های خورشیدی را بررسی نمایند. این تصویرساز به پژوهشگران کمک کرد تا فرکانس، مکان و حرکت ذرات را تعیین کنند و بفهمند که ذرات در کجا شتاب می گیرند.




منبع:

1402/01/30
10:21:43
5.0 / 5
404
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳