بهبودی موش های مبتلا به MS با برنامه ریزی مجدد میکروبیوم

گردو دانلود: در صورتیکه در بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس، سیستم ایمنی بدن به غلاف های میلین که از اعصاب محافظت می کنند، حمله می کند، دانشمندان با برنامه ریزی مجدد میکروبیوم موش ها توانسته اند آنها را بهبود ببخشند.

به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مانند خیلی از بیماریهای خودایمنی، التهاب مزمن با ایجاد مولتیپل اسکلروزیس(MS) مرتبط می باشد، وضعیتی که به غلاف های اطراف اعصاب حمله می کند و می تواند منجر به ضعف و اسپاسم عضلانی، مشکل در راه رفتن یا حرکت، سفت شدگی، درد و موارد دیگر شود.
در صورتیکه روش های فعلی مقابله با این بیماری بر مدیریت علایم تمرکز دارد، پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا(UVA) علاقمند بودند که ببینند آیا می توان مکانیسم ایجادکننده التهاب را در منبع آن خاموش کرد یا خیر.
بنابراین، آنها میکروب های داخل روده موش ها را بررسی کردند و یک تنظیم کننده شیمیایی پیدا کردند که منجر به یک آبشار التهابی می شود. آنها همین طور متوجه شدند که چگونه می توانند آنرا خاموش کنند.
دانشمندان بطور فزاینده ای راه هایی را کشف می کنند که میکروبیوم روده می تواند بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بگذارد. تنها در سال قبل ما شاهد مطالعاتی بودیم که کلونی باکتری های ساکن در روده ما را با افسردگی، انگیزه ورزش، افزایش وزن، آرتریت روماتوئید و مصرف بیش از اندازه الکل مرتبط می کرد و در اوایل امسال، گزارش هایی درباره ی راه هایی منتشر گردید که میکروبیوتای روده می تواند بر بیماری هایی همچون آلزایمر و بطور بالقوه بر مبتلاشدن به دیابت تأثیر بگذارد.
بدین سبب منطقی بود که پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا نیز برای قطع واکنش التهابی که منجر به بیماری ام اس می شود، به سراغ میکروبیوم روده بروند.
آنها با بهره گیری از موش ها دریافتند که یک تنظیم کننده شیمیایی موجود در دیواره روده می تواند باکتری های روده را به سمت تولید ترکیبات التهابی هدایت کند. این تنظیم کننده، گیرنده هیدروکربن آریل(AHR) نامیده می شود و توسط سلول های T تولید می شود که نوعی گلبول سفید هستند که با مهاجمان بدن همچون آلرژن ها، بیماریها و سرطان مبارزه می کنند.
جالب توجه است که پژوهشگران در سال ۲۰۲۱ تأثیری را که تنظیم سلول های T به نام Tregs می تواند بر ام اس داشته باشد، بررسی کردند و دریافتند که مهار پروتئینی به نام Piezo۱ می تواند به سلول ها اجازه دهد تا التهاب را در مدلهای موش کاهش دهند.
با این وجود، این دفعه، مطالعه AHR ایجاد کننده التهاب را هدف قرار داد. هنگامی که پژوهشگران آنرا در روده موش ها مسدود کردند، دریافتند که میکروبیوم قادر به تولید ترکیباتی مانند نمک های صفراوی و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه است که رشد سلول های T را دشوار می کند. در نتیجه، التهاب بطور شایان توجهی کم شد، تا جایی که موش ها واقعاً از بیماری بهبودی قابل توجهی یافتند.
دانشمندان خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا این یافته ها در انسان قابل ترجمه است یا خیر. اما مطالعه فعلی حداقل مسیری را پیش به سمت تحقیقات آینده باز می کند که می تواند بیماری ام اس را به روشی متفاوت درمان کند.
آندریا مرچاک، دانشجوی دکترای علوم اعصاب در دانشگاه ویرجینیا و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: ما درحال نزدیک شدن به درمان های مولتیپل اسکلروزیس از جهتی جدید، یعنی با تعدیل میکروبیوم هستیم. ما درحال پیشرفت در درک این مساله هستیم که چگونه پاسخ ایمنی می تواند در خودایمنی از کنترل بیرون رود. ما می توانیم از این اطلاعات برای یافتن مداخلات اولیه استفاده نمائیم.
مرچاک همین طور اظهار داشت که هدف قرار دادن مستقیم AHR با دارو می تواند بجای استفاده از مداخلاتی مانند پروبیوتیک ها یا داروهایی که سیستم ایمنی را در بیماران ام اس مختل می کنند، راه موثرتری برای تقویت فعالیت مبارزه با التهاب در روده باشد.
وی ادامه داد: به سبب پیچیدگی محیط روده، استفاده از پروبیوتیک ها از نظر بالینی دشوار است. این گیرنده را می توان به آسانی با داروها هدف قرار داد، بدین سبب ممکنست راه مطمئن تری برای ترویج میکروبیوم روده سالم پیدا کرده باشیم. در نهایت، تنظیم دقیق پاسخ ایمنی با بهره گیری از میکروبیوم می تواند بیماران را از مواجهه با عوارض جانبی شدید داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نجات دهد.
همانطور که تحقیقات دراین زمینه ادامه دارد، امید این است که این کشف بتواند به درمان های جدیدی برای سایر بیماریهای خودایمنی منجر شود.
این پژوهش در مجله PLOS Biology انتشار یافته است.

1401/12/02