حل معمای کهکشان های ماهواره ای راه شیری بعد از 50 سال

گردو دانلود: ستاره شناسان از داده های جدید رصدخانه فضایی گایا برای حل معمای کهکشان های ماهواره ای راه شیری که بیش از پنجاه سال قدمت دارد، استفاده کردند.

به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ستاره شناسان ادعا می کنند که یک معمای دیرینه در مورد چگونگی تکامل کیهان را حل کرده اند و آن، توزیع فضایی کهکشان های ماهواره ای ضعیف در اطراف کهکشان راه شیری است. آرایش عجیب این کهکشان های ماهواره ای که گاهی به عنوان صفحه ماهواره ها نیز شناخته می شوند، موجب می شود که به نظر برسند که در یک صفحه پهن، باریک و درحال چرخش قرار گرفته اند.
برمبنای پژوهشی که بتازگی با همکاری دانشگاه های دورهام انگلیس و هلسینکی فنلاند انجام شده است، صفحه کهکشان های ماهواره ای یک ناهنجاری کیهانی است که در طول زمان مانند صورت های فلکی ستاره ای از هم می پاشد.
این کهکشان های ماهواره ای دارای یک هم ترازی و صف بندی غیرعادی هستند که در آن بنظر می رسد در یک صفحه چرخان بسیار نازک به نام صفحه ماهواره ها قرار دارند. اخترشناسان برای بیش از ۵۰ سال از این ترتیب قرارگیری ظاهراً غیرمحتمل گیج شده بودند و این مسئله سبب شده بود که بسیاری، اعتبار مدل اصلی کیهان شناسی را که هدف آن توضیح این است که چگونه جهان به شکل امروزی درآمده است، زیر سوال ببرند.
حالا کار جدید پژوهشگران، مشکلی را که صفحه ماهواره ها برای مدل استاندارد کیهان شناسی پیش می آورد، حل کرده است. این نظریه توضیح می دهد که چگونه کهکشان هایی که امروز می بینیم به تدریج در توده هایی از ماده تاریک سرد که ماده ی مرموزی است که حدود ۲۷ درصد از کیهان را تشکیل می دهد، رشد کرده اند.
بنظر می رسد که کهکشان های ماهواره ای کهکشان راه شیری در یک صفحه نازک غیر منطقی که در کهکشان نفوذ کرده اند، قرار گرفته اند و به طرز عجیبی در یک صفحه منسجم و با عمر طولانی درحال چرخش هستند. هیچ مکانیسم فیزیکی شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند این کهکشان های ماهواره ای را به صفحه های تراز تبدیل کند. در عوض، انتظار میرفت کهکشان های ماهواره ای در یک الگوی تقریباً دایره ای گروه بندی شوند و ماده تاریک را دنبال کنند.
کهکشان های ماهواره ای گیج کننده
از دهه ۱۹۷۰، زمانی که صفحه کهکشان های ماهواره ای برای نخستین بار شناسایی شد، اخترشناسان کوشش های ناموفق مختلفی را برای مکان یابی ساختارهای مشابه در مدلهای سوپر کامپیوتر دقیقی که توسعه جهان از مه بانگ تا امروز را ترسیم می کنند، انجام داده اند.
از طرف دیگر، در این مطالعه جدید، ستاره شناسان از داده های جدید رصدخانه فضایی گایا(GAIA) که توسط آژانس فضایی اروپا اداره می شود، بهره برده اند و یک نقشه شش بعدی از کهکشان راه شیری ساخته اند که محلهای دقیق و اندازه گیری سرعت را برای حدود یک میلیارد ستاره در کهکشان ما ارائه می دهد.
ستاره شناسان با این داده ها می توانند آینده و مدارهای قبلی کهکشان های ماهواره ای را پیش بینی و چگونگی شکل گیری و متلاشی شدن صفحه را در عرض چند صد میلیون سال یا یک چشم به هم زدن در زمان کیهانی ببینند.
پروفسور کارلوس فرنک، استاد فیزیک بنیادی در موسسه کیهان شناسی محاسباتی در دانشگاه دورهام می گوید: هم ترازی عجیب کهکشان های ماهواره ای راه شیری در آسمان، اخترشناسان را برای دهه ها گیج کرده بود، بطوریکه تصور می شد که چالشی عمیق برای سنجش صحت مدل کیهانی به وجود می آورد.
وی ادامه داد: اما به لطف داده های اعجاب انگیز ماهواره GAIA و قوانین فیزیک، حالا می دانیم که این صفحه فقط یک هم ترازی اتفاقی و شانسی است و موضوع، قرار گرفتن در مکان مناسب در زمان مناسب می باشد.
دکتر تیل ساوالا از دانشگاه هلسینکی و نویسنده ارشد این مطالعه نیز اظهار داشت: صفحه ماهواره ها واقعاً تعجب آور بود. شاید حیرت انگیز نباشد که معمایی که حدودا پنجاه سال دوام آورده است، به تلفیقی از روش ها و یک گروه بین المللی برای حل نیاز داشت.
این مطالعه در مجله Nature Astronomy انتشار یافته است.

1401/09/30