در دانشگاه امیركبیر صورت گرفت؛

توسعه سامانه عیب یابی میکروتوربین گاز توسط پژوهشگران کشور

توسعه سامانه عیب یابی میکروتوربین گاز توسط پژوهشگران کشور

به گزارش گردو دانلود، محققان کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به توسعه سامانه ای برای عیب یابی میکروتوربین های گاز شدند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید صالح طالبی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «توسعه سامانه عیب یابی میکروتوربین گاز» اظهار داشت: افزایش جمعیت و تقاضای انرژی، محدودیت منابع تجدید ناپذیر، افزایش قیمت سوخت، نگرانی ها در مورد گازهای گلخانه ای و افزایش آلودگی هوا باعث شده است تا گرایش به تولید انرژی پاک تر بوسیله روش های با بازدهی بیشتر و آلایندگی کمتر افزایش یابد. وی ادامه داد: همچون راهکار‏هایی که برای افزایش بازدهی تولید و توزیع برق، توسعه یافته است، تولید پراکنده الکتریسیته با توان در محدوده کمتر از ۱۰۰۰ کیلووات، بجای تولید متمرکز است. طالبی اشاره کرد: امروزه میکروتوربین به عنوان یک فناوری نسبتاً جدید با توانی در حدود ۲ الی ۵۰۰ کیلووات تولید شده و بتازگی مورد اقبال گسترده برای تولید پراکنده‌ی برق قرار گرفته اند. بگفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، میکروتوربین ها به عنوان پشتیبان انرژی های تجدید پذیر در مدار، استفاده گسترده ای نیز در شبکه های هوشمند تولید انرژی پیدا کرده اند. این نوع خاص از کاربری سبب شده تا تغییر بار درخواستی بطور گوناگون در طول عمر عملیاتی آنها اتفاق بیافتد. بدین سبب چرخه عمر میکروتوربین ها سریع تر طی شده و پایش وضعیت سلامت و عیب یابی آنها اهمیت بیشتری پیدا کند. به گفته ی ایشان، پایش وضعیت برخط و عیب یابی برمبنای متغیرهای عملکردی این امکان را فراهم می آورد تا ضمن کشف سریع عیوب رخ داده در میکروتوربین، نیاز به بازدیدهای برنامه ریزی شده که مستلزم خاموشی موتور و خارج کردن آن از مدار است نیز کم شود. در نتیجه عیب یابی به این روش دسترس پذیری و اعتمادپذیری میکروتوربین را افزایش و هزینه های عملیاتی آنرا می کاهد به علاوه با کشف بموقع عیوب موجب افزایش عمر عملیاتی آن نیز می شود. وی عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح که در غالب رساله دکتری انجام شده است، توسعه یک سامانه عیب یابی عملکرد پایه برای میکروتوربین گاز بوده که قادر می باشد برمبنای اندازه گیری برخط متغیرهای مسیر گاز، وضعیت سلامت اجزای موتور را ارزیابی کرده و هشدارهای لازم را اعلام نماید. طالبی اظهار داشت: در این پژوهش روشی برای عیب یابی میکروتوربین گاز در دو سطح آشکارسازی و مجزاسازی ارائه شده که عیب یابی در سطح مجزاسازی در کل ناحیه عملکردی موتور و با لحاظ خاصیت رشد تدریجی عیوب، برای اولین بار روی میکروتوربین گاز انجام شده است. محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این ارزیابی نشان داد که بمنظور آشکارسازی عیب کافی است تا مقدار توان خروجی موتور و دور موتور اندازه گیری شود که درصد موفقیت آشکارسازی لطمه بالای ۹۹ و درصد خطای آن کمتر از ۰.۵ خواهد بود. وی با اعلان اینکه بمنظور مجزاسازی عیوب کافی است تا پنج متغیر، توان خروجی، دور موتور، دمای خروجی موتور، دمای خروجی کمپرسور و فشار خروجی کمپرسور اندازه گیری شود، اظهار داشت: در این صورت کمینه درصد موفقیت مجزاسازی عیوب ۹۶ و بیشینه درصد خطای آن ۵/۳ خواهد بود. وی با اشاره به نتیجه تحقیق اظهار داشت: نتایج این پژوهش در صنعت تولید موتورهای توربین گاز، شامل توربین های گاز صنعتی و موتورهای هوایی قابل استفاده می باشد. وی اظهار داشت: هم اکنون این نتایج در صنایع توربینی کشور و شرکت هایی نظیر مپنا، توربوتک و مراکز توسعه موتورهای توربینی قابل بکارگیری است به علاوه الگوی پیشنهادی برای حل مسائل عیب یابی قابل تعمیم و بهره گیری در انواع دیگر سامانه های حائز پیچیدگی نیز هست. وی با تأکید بر این که برای اولین بار است که یک روش برای مجزاسازی عیوب اجزای میکروتوربین ارائه می شود، اظهار داشت: کاهش هزینه عملیاتی موتور میکروتوربین، کاهش هزینه نگهداری، ارتقای دسترس پذیری و قابلیت اطمینان موتور، کمینه کردن متغیرهای اندازه گیری مورد نیاز برای عیب یابی و مقاوم بودن روش در قبال افزایش نویز اندازه گیری از مزیتهای این طرح به شمار می روند. وی با اشاره به کاربردهای پروژه اظهار داشت: از نتایج این طرح می توان برای طراحی و ارتقای سامانه پایش وضعیت و عیب یابی انواع موتورهای توربین گاز شامل زمینی و هوایی بهره برد.



منبع:

1401/09/06
12:54:52
5.0 / 5
437
تگهای خبر: پروژه , تولید , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴