نخستین هواپیمای مسافربری تمام الکتریکی جهان پرواز کرد

نخستین هواپیمای مسافربری تمام الکتریکی جهان پرواز کرد

گردو دانلود: نخستین هواپیمای مسافربری تمام برقی/الکتریکی جهان که ˮآلیسˮ (Alice) نام دارد، برای نخستین بار در ضمن یک پرواز 8 دقیقه ای در واشنگتن به ارتفاع 3500 فوتی (1066.8 متر) رسید.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا، این هواپیما توسط شرکت مستقر در واشنگتن "Eviation" توسعه یافته است. طی روزهای گذشته "آلیس" که یک هواپیمای مسافربری تمام الکتریکی است، نخستین پرواز آزمایشی خودرا انجام داد.
نمونه اولیه هواپیمای مسافربری تمام برقی جهان برای نخستین بار ۲۷ سپتامبر در یک پرواز آزمایشی که نقطه عطف مهمی برای هوانوردی بدون آلودگی کربن است، برخاست. این هواپیمای مسافربری دارای جایگاه ۹ سرنشین، در ساعت ۷: ۱۰ بامداد به وقت محلی در ۲۷ سپتامبر از فرودگاه بین المللی گرانت کانتی ایالت واشنگتن به پرواز درآمد.


سیاتل تایمز گزارش داد وقتی صحبت از هواپیماهای تمام الکتریکی در دست توسعه به میان می آید، "آلیس" از همه جلوتر است. اگر اداره هوانوردی فدرال برای حمل مسافر به آن مجوز دهد، "آلیس" می تواند به نخستین هواپیمای تجاری کاملا جدید و تمام الکتریکی تبدیل گردد.


هواپیماهای تمام الکتریکی مانند "آلیس" بطور بالقوه می توانند آلودگی مسیرهای کوتاه تر بین فرودگاه های کوچک و منطقه ای را پاک کنند.
سازنده "آلیس"، شرکت "Eviation"، پروازهای مسافربری و باری بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ مایلی را مورد هدف قرار داده است. این مانند پرواز از شهر نیویورک به بوستون یا از لس آنجلس به لاس وگاس است.
پرواز آزمایشی اخیر تنها هشت دقیقه طول کشید، اما هواپیما در آن به ارتفاع ۳۵۰۰ فوتی رسید. هدف از این پرواز جمع آوری داده ها برای بهبود طراحی این هواپیما بود که هنوز راه زیادی تا پرواز با مسافران در پیش دارد.


"آلیس" در نهایت در سه پیکربندی عرضه خواهد شد: یک هواپیمای مسافربری با ۹ سرنشین، یک هواپیمای لوکس با ۶ سرنشین و یک نسخه هواپیمای الکترویکی باری. اندازه محدود سرنشینان این هواپیما به ظرفیت باتری مربوط می شود. برای کاهش آلودگی هواپیماهای بزرگتر، دولت بایدن بدنبال سوخت های پایدار در هوانوردی است که ممکنست از ذرت، جلبک یا حتی زباله های شهری ساخته شوند.


یکی از بزرگترین موانع برای صنعت هواپیماهای الکتریکی نوپا، فناوری باتری است. باتری ها می توانند بجای سوخت های مبتنی بر نفت که امروزه استفاده می شوند، هواپیما را با انرژی های تجدیدپذیر تغذیه کنند، اما باتری ها بسیار سنگین هستند که می تواند هواپیما را سنگین کند و کارایی آنرا کم کند. بعلاوه، آنها هنوز قادر به تحمل شارژ کافی برای تامین انرژی پروازهای طولانی تر نیستند و برخی نگرانی های ایمنی نیز در مورد باتری های لیتیوم یونی وجود دارد که می توانند در صورت از کار افتادن و حتی آتش گرفتن بطور غیرقابل کنترلی گرم شوند.


سیاتل تایمز گزارش داد که با در نظر گرفتن همه این موارد، شرکت "Eviation"، انتظار دارد تا چندین سال دیگر گواهینامه پرواز را دریافت کند.
گرگ دیویس، مدیرعامل شرکت "Eviation" به سیاتل تایمز اظهار داشت: بنظر می رسد تا پنج سال دیگر فناوری باتری نسبتاً مطلوبی را در اختیار داشته باشیم.


نام "آلیس" از رمان لوئیس کارول به نام "آلیس در سرزمین" عجایب گرفته شده است. این هواپیما برای نخستین بار بیش از سه سال پیش در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی گردید.
اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، شرکت "Eviation"، امیدوار است که گواهینامه اداره هوانوردی فدرال را دریافت کند و تا سال ۲۰۲۷ هواپیما را وارد بازار کند.


شرکت "Eviation" سه سال پیش قیمت ۴ میلیون دلاری برای این هواپیما تعیین کرده بود، اما دیویس در پرواز اخیر از گفتن درباره ی تعیین هزینه این هواپیما خودداری کرد.





منبع:

1401/07/08
10:22:08
5.0 / 5
572
تگهای خبر: شركت , طراحی , فناوری , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵