نابودی باکتری ها با روشی بی سابقه

به گزارش گردو دانلود، پژوهشگران دانشگاه مک مستر موفق به کشف سمی شده اند که پیش از این ناشناخته بوده و می تواند راه را برای توسعه نسل جدیدی از آنتی بیوتیک ها هموار کند.

به گزارش گردو دانلود به نقل از فیز، این مطالعه که توسط جان ویتنی (John Whitney) در موسسه تحقیقات بیماری های عفونی مایکل جی دگروت (Michael G. DeGroote Institute) انجام شده است، نشان داده است که عامل بیماری زای باکتریایی سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) که سبب ایجاد عفونت های بیمارستانی مانند ذات الریه می شود، سمی ترشح می کند که می تواند برای کشتن سایر گونه های باکتری مورد استفاده قرار بگیرد.

آن چه که برای ویتنی اهمیت دارد تنها کشف قابلیت کشتن باکتری ها با این سم نیست بلکه نحوه انجام این کار است.

ویتنی می گوید: این تحقیق قابل توجه است، چونکه نشان داده است که این سم مولکول های آران ای ضروری در سایر باکتری ها را مورد هدف قرار می دهد و به صورت موثر عملکرد آنها را مختل می کند. باکتری ها هم همچون انسان ها برای ادامه حیات به عملکرد مناسب آران ای (RNA) نیاز دارند.

نیتن بولن (Nathan Bullen)، نویسنده اول این مطالعه می گوید: این حمله ای اساسی به سلول است، چونکه خیلی از مسیرهای ضروری سلولی به آران ای های کاربردی وابسته هستند.

این سم وارد هدف مورد نظر خود می شود و مولکولی ضروری برای حیات را ربوده و سپس از آن برای ایجاد اختلال در فرآیندهای طبیعی استفاده می نماید.

ویتنی و بولن، همراه با همکارانش در کالج امپریال لندن و دانشگاه مانیتوبا (Manitoba)، این سم را برای نزدیک به سه سال مورد مطالعه قرار داده اند تا نحوه عملکرد آن در سطح مولکولی را بفهمند.

پیشرفتی که حالا حاصل شده توسط بولن به دست آمد زمانی که او آزمایش های دقیقی بر روی اهداف رایج سموم، مانند مولکول های پروتئین و دی ان ای انجام می داد، قبل از آن که آزمایش نهایی خویش را روی آران ای انجام دهد.

پژوهشگران می گویند که این پیشرفت پتانسیل زیادی برای انجام تحقیقات در آینده دارد و در نهایت می تواند منجر به نوآوری های جدیدی برای مبارزه با باکتری های عفونت زا شود.

ویتنی می گوید پاشنه آشیل تازه کشف شده در باکتری ها می تواند برای توسعه آنتی بیوتیک ها در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

1401/06/17