نانومواد ابداعی دانشمندان چینی برای توقف کووید

نانومواد ابداعی دانشمندان چینی برای توقف کووید

به گزارش گردو دانلود، دانشمندان چینی نانوموادی را مهندسی کرده اند که می تواند بیماری کووید را متوقف نماید و تولید آن هم ارزان است.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، محققان موسسه فناوری های پیشرفته شنژن، مرکز ملی علوم و فناوری نانو، موسسه فیزیک انرژی بالا و موسسه جانورشناسی کونمینگ که همگی زیر نظر آکادمی علوم چین هستند، نانومواد جدیدی ساخته اند که می تواند ویروس های عامل بیماری کووید-۱۹ معروف به "Sars-CoV-۲" را هدف قرار دهد و با حذف آنها، مسیر آنها را متوقف نماید.
تاثیر روی همه سویه های اصلی کووید
این نانوماده روی تمام سویه های اصلی کووید همچون آلفا، بتا، دلتا و امیکرون با ایمنی زیستی بالا کار می کند.
محققی که در این مطالعه شرکت داشته و خواسته است که نامش فاش نشود، اظهار داشت: این[نانوماده] می تواند یک درمان امیدوارکننده برای مبارزه با این همه گیری در آینده باشد.
نانومواد، موادی هستند که تنها یک میلیاردم متر طول دارند. این نانومواد خاص ابداعی دانشمندان چینی "CIPS" نامیده می شود، چونکه از مس، ایندیم، فسفر و گوگرد ساخته شده اند.
CIPSها این قابلیت را دارند که به صورت انتخابی به پروتئین سنبله ویروس کرونا متصل شوند و به صورت موثر مانع از ادامه روند عفونت و ایجاد اثرات کووید شوند. این به این علت است که ویروس "Sars-CoV-۲" با استفاده از این پروتئین سنبله به سلول های انسانی حمله می کند و اگر بتوان پروتئین سنبله را متوقف کرد، میتوان عفونت را متوقف کرد.
مرکز ملی علوم و فناوری نانو چین در وبسایت خود گفته است: این نانومواد بعنوان یک تله برای ویروس عمل می کند.
CIPSها اساساً ویروس را جذب می کنند تا یک مجموعه پایدار ایجاد کنند که سپس توسط ماکروفاژهای بدن از بین می رود. اینها گلبولهای سفید بزرگی در سیستم ایمنی بدن انسان هستند که مواد خارجی را هضم و آنها را دفع می کنند.
در این مطالعه آمده است: آزمایش ها نشان داده است که CIPS به صورت موثر عفونت را در سلول ها، ارگانوئیدها و موش ها مهار می کند و به صورت موثر التهاب ریه را در موش ها که ناشی از عفونت Sars-CoV-۲ است، تسکین می دهد.
اثربخشی واکسن ها و آنتی بادی های فعلی ضد Sars-CoV-۲ در مقابل سویه هایی از کووید مانند امیکرون کاسته شده است. این به این علت است که بیشتر آنتی بادی ها طوری طراحی شده اند که به یک مکان مشخص روی ویروس متصل شوند. با این وجود، جهش در سویه امیکرون، ساختار سطح ویروس را تغییر می دهد. با این وجود، CIPSها می توانند به صورت موثر به چندین محل روی ویروس به صورت همزمان متصل شوند.
هم اکنون بیشتر از ۱۰۰۰ سویه جدید جهش یافته کروناویروس وجود دارد. باآنکه محققان نتوانسته اند همه آنها را آزمایش کنند، اما مواد جدید CIPS در واقع در مقابل رایج ترین سویه ها شامل آلفا، بتا، دلتا و امیکرون بسیار موثر نشان داده اند.
یک فرایند حذف کامل
علاوه بر این، تیم تحقیقاتی نحوه جذب، توزیع، متابولیسم و ​​فرآیند دفع CIPSها را در موش ها تحلیل و بررسی کرد و متوجه شد که این مواد قابلیت تجزیه زیستی بالایی هم دارند.
در این مطالعه آمده است: موش ها CIPS را از راه قطره بینی استنشاق می کنند و بعد از هفت روز، تقریبا حذف کامل CIPS از ریه موش ها را شاهد می باشیم.
حالا این مواد باید تحت آزمایشات بالینی قرار گیرند تا ارزیابی شود که آیا می توانند جهت استفاده انسانی مناسب باشند یا خیر.
ارزیابی ایمنی داروهای ضد کووید-۱۹ شامل آزمایش سمیت برای اندام و سیستم ایمنی و آزمایش آلرژی می شود. محقق ناشناس این مطالعه می گوید: این فرایند، طولانی و پرهزینه است و معمولا توسط شرکتهای داروسازی صورت می گیرد.
نکته قابل توجه اینست که این نانومواد به اندازه ای ارزان هستند که برای تولید انبوه و کاربردهای متنوع کاملا کارآمد و در دسترس هستند.
محقق ناشناس این مطالعه نتیجه گیری کرد: این نانوماده می تواند بعنوان یک عامل ضد آلودگی یا ماده پوشش سطحی برای کاهش عفونت SARS-CoV-۲ استفاده گردد.



1401/06/12
18:12:45
5.0 / 5
432
تگهای خبر: تولید , سایت , شركت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱