شناسایی دو مورد مبتلاشدن به بیماری ویروسی ماربورگ

شناسایی دو مورد مبتلاشدن به بیماری ویروسی ماربورگ

گردو دانلود شناسایی دو مورد مبتلاشدن به بیماری ویروسی ماربورگ


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بیانیه "سازمان جهانی بهداشت" (WHO)، از کشف دو مورد احتمالی مبتلاشدن به "بیماری ویروسی ماربورگ" (MBV) در غنا آگاهی داد. موارد کشف شده که در انتظار بررسی آزمایشگاهی بیشتر هستند، می توانند اولین موارد این بیماری بسیار عفونی باشند که تا حالا در این کشور واقع در غرب آفریقا پیدا شده است.
ویروس ماربورگ، عضوی از خانواده ویروس های "فیلوویریده" (Filoviridae) است. مبتلاشدن به ماربورگ که مشابه عفونت ناشی از ویروس ابولا است، به تب هموراژیک شدید منجر می شود و با میزان مرگ و میر بین ۲۰ تا ۸۰ درصد هم راه است.
به گفته سازمان جهانی بهداشت، دو مورد جدید و احتمالی بیماری ویروسی ماربورگ در منطقه جنوبی غنا دیده شده اند. مبتلایان با علائمی همچون اسهال، تب، تهوع و استفراغ به یک بیمارستان محلی در این منطقه منتقل شدند.
این دو بیمار با هم ارتباطی نداشتند و متعاقبا به سبب بیماری از دنیا رفتند. تحلیل و بررسی اولیه نمونه های گرفته شده از بیماران، نتایج مثبتی را برای ویروس ماربورگ ارائه نمود. روش استاندارد سازمان جهانی بهداشت این است که حالا آن نمونه ها را برای تأیید به یک مرکز بررسی در سنگال ارسال نماید.
"فرانسیس کاسولو" (Francis Kasolo)، یکی از پزشکان سازمان جهانی بهداشت در غنا اظهار داشت: ردیابی تماس شروع شده و پاسخ در مورد شیوع بیماری، درحال آماده سازی است.
وی اضافه کرد: مقامات بهداشتی در محل درحال بررسی وضعیت و آماده سازی برای واکنش احتمالی نسبت به شیوع بیماری هستند. ما از نزدیک با این کشور کار می نماییم تا امکان تشخیص را افزایش دهیم، موارد مبتلاشدن را ردیابی نماییم و برای کنترل شیوع ویروس آماده باشیم.
ویروس ماربورگ قبل از این، تنها یک دفعه در غرب آفریقا شناسایی شده بود. در اواخر سال ۲۰۲۱، یک کشاورز در گینه بر اثر مبتلاشدن به این ویروس، جان خودرا از دست داد. با این وجود، بعد از نظارت دقیق سازمان جهانی بهداشت به مدت چندین ماه، هیچ مورد دیگری شناسایی نشد.
از زمانی که این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ در شهر ماربورگ آلمان ظاهر شد، بیش از ۱۲ مورد شیوع این عفونت مرگبار وجود داشته است. بدترین شیوع در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ در آنگولا رخ داد. تا آن زمان که شیوع این بیماری تحت کنترل قرار گرفت، ۲۵۲ نفر مبتلا شده بودند و ۹۰ درصد در نهایت جان خودرا از دست دادند.
ویروس ماربورگ کمتر از هم خانواده خود یعنی ابولا شناخته شده است؛ در هر حال، این دو ویروس خاصیت های مشابهی دارند. عفونت در مایعات بدن رخ می دهد، خونریزی شدید تا هفت روز بعد از بروز علایم ظاهر می شود و هم اکنون هیچ درمان، واکسن یا داروی ضد ویروسی برای آن وجود ندارد.
موسسه خیریه جهانی واکسن موسوم به "Gavi" در سال گذشته، ماربورگ را به عنوان یکی از چندین ویروسی معرفی نمود که می تواند عامل همه گیری جهانی آینده باشد. به رغم اینکه ماربورگ بوسیله ذرات معلق در هوا منتقل نمی گردد، Gavi اشاره کرد که این ویروس می تواند با افزایش سفرهای جهانی، به سرعت گسترش یابد.
موسسه Gavi در مورد این مساله توضیح داد: همانطور که شیوع بیماری در اروپا و آمریکا پیش تر نشان داده است، افزایش جهانی شدن و سفرهای بین المللی به این معناست که خطر شیوع جهانی می تواند بالا باشد؛ به ویژه زمانی که دوره نهفتگی تا سه هفته طول بکشد. این مساله می تواند باتوجه به میزان بالای مرگ و میر ناشی از ویروس، فاجعه بار باشد.




منبع:

1401/04/18
09:30:24
5.0 / 5
435
تگهای خبر: استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳