آیا سفر به مریخ روند پیری را تسریع می کند؟

آیا سفر به مریخ روند پیری را تسریع می کند؟

گردو دانلود: دانشمندان تصور می کنند که سفر به مریخ روند پیری را تسریع کند و بنا بر این می خواهند این مساله را طی نخستین پرواز شهروندان عادی به ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش نمایند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، بگفته دانشمندان، انسان هایی که در مسافرت ۶۵ میلیون کیلومتری به مریخ هستند، ممکنست سریع تر از افرادی که روی زمین هستند، پیر شوند.
بنا بر این پژوهشگران "کلینیک مایو" در روچستر مینه سوتا، نخستین خدمه غیرنظامی را که ماه آتی به ایستگاه فضایی بین المللی سفر خواهند کرد،، قبل و پس از این سفر مطالعه خواهند کرد.
آنها به دنبال نشانه های اولیه پیری هستند، فرآیندی که در آن سلول پیر می شود و تقسیم نمی گردد، اما نمی میرد، بدین سبب در بافت های سراسر بدن تجمع می یابد.
در صورتیکه سفر ۱۰ روزه این مسافران به ایستگاه فضایی بین المللی خطر پیری را به شکل جدی ایجاد نمی کند، امید است که مشاهده علایم اولیه پیری در آنها بتواند به دانشمندان در پیش بینی شرایط در سفرهای طولانی تر کمک نماید.
دکتر "جیمز کرکلند" سرپرست این مطالعه می گوید: اگر ما در این شرایط، پیری را مشاهده نماییم، می خواهیم برای مطالعه روی یک ماموریت طولانی تر آماده شویم.
ناسا و چین امیدوارند در دهه ۲۰۳۰ فضانوردانی را به سفری ۶۵ میلیون کیلومتری به سیاره سرخ بفرستند و این در حالیست که "ایلان ماسک" بنیان گذار شرکت "اسپیس ایکس" مطمئن است که در همین دهه میلادی به مریخ خواهد رسید.
اواخر ماه فوریه، شرکت فضایی "اکسیوم اسپیس"(Axiom Space) یک گروه متشکل از چهار فضانورد غیرنظامی را در یک کپسول "کرو دراگون" که از شرکت "اسپیس ایکس" اجاره شده است، به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد برد.
این ماموریت با نام "اکسیوم میشن ۱"(Axiom Mission ۱)، "مایکل لوپز الگریا"(Michael López-Alegría) فضانورد سابق ناسا و قائم مقام شرکت "اکسیوم اسپیس" را بعنوان فرمانده به همراه سه نفر دیگر به فضا می فرستد.
آن سه نفر نیز شامل "لری کانر" کارآفرین آمریکایی و سرمایه گذار فعال غیرانتفاعی بعنوان خلبان، در کنار "مارک پتی" سرمایه دار و نیکوکار کانادایی و "ایتان استیبه" سرمایه دار یهودی هستند.
پژوهشگران "کلینیک مایو" قبل و پس از این سفر از چهار عضو این پرواز نمونه های خون و ادرار می گیرند و نشانه های پیری را در آنها شکار می کنند.
هدف این است که بفهمیم آیا پروازهای معمولی فضایی با پیری سلولی مرتبط هستند یا خیر، و اگر اینطور باشد، پیش از پرتاب به مریخ نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد.
ایستگاه فضایی بین المللی در کمربند "ون آلن" که یک حباب مغناطیسی محافظ است که زمین را احاطه کرده است، قرار دارد و تأثیر تشعشعات خورشیدی را کم می کند. این بدان معناست که مسافرانی که به ایستگاه فضایی بین المللی می روند در مقابل بدترین تاثیرات ممکن حاصل از تجربه سفر پرواز فضایی محافظت می شوند، اما کسانی که به مریخ می روند، فاقد این محافظت هستند.
دکتر "کرکلند" اظهار داشت: این پرواز به ما این ایده را می دهد که آیا پروازهای معمولی فضایی، بدون فراتر رفتن از کمربند "ون آلن" با پیری سلولی مرتبط هستند یا خیر.
اگر در این شرایط نیز پیری را مشاهده نماییم، مطمئناً جهت بررسی یک ماموریت طولانی تر آماده می شویم. پیش از این که پروازهای بین سیاره ای واقعاً امکان پذیر شود، باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.
مطالعات قبلی نشان داده است کسانی که به کره ماه سفر می کنند، پنج برابر بیشتر از فضانوردانی که فقط به ایستگاه فضایی بین المللی در مدار نزدیک زمین می روند، بر اثر بیماری قلبی جان خودرا از دست می دهند.
بگفته تیم "کلینیک مایو"، وقتی انسان ها پیرتر می شوند، سلول های داخل بدن وارد حالتی به نام سالخوردگی می شوند که موجب می شود سلول ها نه زنده باشند و نه مرده. این حالت بدن را از جایگزینی سلول های غیرفعال باز می دارد و این سلول ها در طول زمان تجمع می یابند و مواد شیمیایی را که موجب افزایش التهاب می شوند، پمپاژ می کنند.
بگفته پژوهشگران، آنها در جوانی مهم هستند، برای اینکه در اطراف لطمه ها جمع می شوند تا به سیستم ایمنی بدن سیگنال دهند که در آن لطمه نیاز به ترمیم است. اما آنها بعد از جوانی، زمانی که فردی هنوز جوان است، پاک می شوند و با افزایش سن، توانایی آنها از بین می رود.
هنگامی که سلول ها تحت فشار هستند، تغییر شکل می دهند که موجب پیری می شود. این شامل شرایط قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از تشعشعات یا قرار گرفتن در وضعیت گرانش صفر نیز می شود.
بگفته پژوهشگران، شرایط گرانش کم، شکل سلول را تغییر می دهد و نیروهای بالا همچون در وضعیت خاص در هنگام برخاستن موشک به پیری سلولی دی ان ای می افزایند.
دکتر "کرکلند" می گوید: خدمه ایستگاه فضایی بین المللی درون کمربند "ون آلن" هستند، اما نگرانی واقعی این است که در صورت انجام ماموریت های مریخی و در صورت وقوع یک شراره خورشیدی، چه اتفاقی می افتد، برای اینکه در این صورت شما با تشعشعات اتمی سر و کار دارید.
وی ادامه داد: ما در مطالعات اولیه دریافتیم که دوزهای بسیار پایین از تشعشع اتمی می تواند سلول را بسیار بالاتر از سطوح بالای قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس یا گاما به سمت پیری سوق دهد و تشعشعات اتمی می تواند به آسانی از فضاپیما عبور کند و متوقف کردن آن دشوار است. بدین سبب اگر در یک ماموریت مریخی رخ دهد، واقعا می تواند یک مشکل بزرگ باشد.
من یک پزشک هستم، نه یک دانشمند فضایی، بدین سبب دیدگاه من نسبت به موضوع سلامتی، متعصبانه است و می توانم بگویم که بسیار نگران هستم.
پژوهشگران "کلینیک مایو" علاوه بر آزمایش بر روی خدمه این ماموریت، سلول های انسانی جدا شده را در حالت قبل از پیری به فضا می فرستند تا در روی آنها نیز مطالعه کنند و ببینند که آیا شرایط ایستگاه فضایی آنها را به نهفتگی اولیه سوق می دهد یا خیر.
پژوهشگران می گویند این سلول ها در آستانه پیری هستند و ما می خواهیم ببینیم که آیا گرانش صفر، بعلاوه نیروهای شدید و یک جو کربن دی اکسیدی بالا در کپسول به اضافه تابش خورشید، این سلول های کشت شده انسانی را که در مرحله پیش از پیری هستند، به حالت پیری سوق می دهند یا خیر. این تیم توضیح داد که سلول های کنترلی مشابهی روی زمین خواهد داشت.
پژوهشگران می گویند اگر متوجه شوند که پرواز فضایی سبب پیری سلولی می شود، این اختتام راه برای سفرهای مریخی نخواهد بود و همین حالا نیز آزمایش های بالینی مختلفی روی داروهایی که ممکنست با این پروسه مقابله کنند، برنامه ریزی شده اند. این داروها که بعنوان "سنولیتیک" شناخته می شوند، می توانند عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به بیماریهای ناشی از پیری سلولی را بهبود بخشند.




منبع:

1400/10/17
14:29:56
5.0 / 5
547
تگهای خبر: شركت , مطالعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱