کروناویروس برای انسان چه خوابی دیده است؟

کروناویروس برای انسان چه خوابی دیده است؟

گردو دانلود: بااینکه بخش قابل توجهی از مردم جهان حالا واکسینه شده اند، اما تهدید ظهور سویه های مختلف همچنان وجود دارد و این مشکل احیانا ادامه خواهد داشت.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، ما تکامل کروناویروس را در عمل مشاهده کرده ایم برای اینکه سویه های مختلف آن، یکی بعد از دیگری ظهور می کنند و موج های بیشتری از مبتلاشدن را در سراسر جهان به راه می اندازند. دلیلهای بسیاری وجود دارد که باور داشته باشیم این مشکل در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت و هیچ تضمینی وجود ندارد که سویه های پیش رو، کمتر خطرناک باشند.
بقای کروناویروس در این است که تا حد امکان، افراد بیشتری را آلوده کند. سویه هایی که در شیوع یافتن بهتر هستند، با سایر سویه ها رقابت خواهند کرد. بخش کلیدی این رقابت، قابلیت انتقال است. هنگامی که انتشار ویروس اصلی شروع شد، هر فرد آلوده بطور متوسط، دو یا سه نفر دیگر را مبتلا می کرد. سویه دلتا حالا می تواند شش یا هفت نفر را مبتلا کند و بنظر می رسد که سویه اُمیکرون حتی مسری تر باشد.
هنوز بطور کامل مشخص نشده است که این ویروس چگونه عفونی تر می شود اما در مورد سویه دلتا می توان اظهار داشت که عفونی تر شدن ممکنست بدین سبب باشد که ویروس در تکثیر خود بهتر عمل می کند. این بدان معناست که افراد مبتلا به سویه دلتا، میزان بیشتری از ویروس را منتشر می کنند.
با این وجود، مبتلا کردن انسان ها دیگر به سادگی سابق نیست برای اینکه بیشتر مردم جهان هم اکنون به خاطر واکسیناسیون یا ابتلای پیشین، درجاتی از مصونیت را دارند. بنابراین، سویه هایی مانند اُمیکرون برای فرار کردن از این ایمنی، بطور معمول بواسطه بروز تغییراتی در پروتئین خوشه ای که هدف اصلی پادتن های ما است، درحال تکامل هستند.
برای عفونی تر شدن ویروس، محدودیتی وجود دارد اما ممکنست محدودیتی در توانایی آن برای فرار کردن از واکنش ایمنی بدن ما وجود نداشته باشد. همان گونه که در مورد ویروس های آنفلوانزای انسانی اتفاق می افتد، ممکنست شاهد ظهور مداوم سویه های جدیدی باشیم که به اندازه کافی از واکنش ایمنی فاصله می گیرند تا موج های متوالی مبتلاشدن را ایجاد کنند.
این امکان وجود دارد که با گذشت زمان، خانواده های ویروسی مختلف باقی بمانند و از هم جدا شوند. این مساله ممکنست نیاز به ترکیب کردن واکسن های مختلف در یک دوز را به همراه داشته باشد؛ همان گونه که در مورد واکسن آنفلوانزا انجام می شود.
اغلب ادعا می شود که ویروس های جدید برای ایجاد کردن نشانه های خفیف تر، تکامل خواهند یافت اما از آنجائیکه "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-2) درست قبل از ظاهر شدن نشانه ها بسیار عفونی می شود، فشار انتخابی کمی برای انجام دادن این کار وجود دارد. آبله نیز در گذشته بسیار کشنده بود و امکان داشت با گذشت زمان بدتر شود. آنفلوانزا هنوز هم سالانه آمار مرگ و میر بالایی دارد.
یک نگرانی دیگر این است که ویروس ممکنست در چندین حیوان دیگر درحال گردش باشد و سویه های جدیدی را تولید نماید که می توانند به انسان منتقل شوند.
بااینکه این امکان وجود دارد که سویه های آینده به بروز بیماری شدیدتر در افرادی منجر شوند که ایمنی ندارند اما بیشتر مردم جهان حالا تا اندازه ای مصونیت دارند. این مصونیت احیانا به محافظت کردن در مقابل بیماری شدید ادامه می دهد؛ حتی اگر نتواند از مبتلاشدن پیشگیری کند.
از طرف دیگر، می توان انتظار داشت که این مصونیت به مرور زمان از بین برود. حتی اگر پیش تر دوز تقویت کننده واکسن تزریق شده باشد، می توان در سال ۲۰۲۲ نیز یک یا دو دوز دیگر دریافت کرد تا از بدن در مقابل سویه های جدید محافظت گردد.




منبع:

1400/10/11
16:35:02
5.0 / 5
890
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳