ستاری:

زیست بوم فناوری و نوآوری ایران محور تعامل با کشورهای همسایه است

زیست بوم فناوری و نوآوری ایران محور تعامل با کشورهای همسایه است

به گزارش گردو دانلود معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: ایران با توانمندی های فناورانه خارق العاده ای که دارد، باید بعنوان کشوری فناور و نوآور در میان کشورهای همسایه و سایر کشورها شناخته شود.



به گزارش گردو دانلود به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در گردهمایی رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه از نقش شرکتهای دانش بنیان و خلاق در توسعه صادرات و ارتقای دیپلماسی علم و فناوری گفت.
ستاری یکی از اولویت های جدی در تعامل با همسایگان را صادرات محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان و خلاق دانست و افزود: سازوکار صادرات این نوع محصولات با سایر محصولات صادراتی متفاوت است و از پیچیدگی های خاص خود برخوردار می باشد که بر همین اساس، ساختارها، حمایت ها و برنامه های صادراتی را برای عرضه و بازارسازی بین المللی محصولات و خدمات ایران ساخت تعریف کردیم.
وی با تاکید بر اینکه شناخت ادبیات و فرهنگ صادرات محصولات دانش بنیان و خلاق ایران ساخت، نیازمند آموزش و راهبری است اضافه کرد: بر همین اساس، کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکتهای دانش بنیان با عرضه آموزش ها، حمایت های مالی، بازارسازی، پشتیبانی از ثبت پتنت و حضور شرکتهای دانش بنیان در رویدادها و نمایشگاه های بین المللی، افزایش توانمندی صادراتی شرکت ها را دنبال می کند.
ستاری افزود: خوشبختانه با زیرساخت های ایجاد شده، شرکتهای دانش بنیان به مرور درحال ورود به بازارهای بین المللی و عرصه صادرات هستند. پیشبینی می شود که صادرات محصولات دانش بنیان به غیر از حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتال، به بیشتر از ۷۰۰ میلیون دلار برسد؛ این در شرایطی است که شرکتهای خلاق حوزه دیجیتال، همچون نرم افزارها، اپلیکشین، بازی و انیمیشن حالا میلیونها دلار ارزش افزوده خلق کرده اند که میزانی قابل توجه است.
معاون علمی و فناوری از ایجاد خانه های نوآوری و فناوری ایران در سایر کشورها بعنوان پایگاهی برای معرفی و بازارسازی محصولات دانش بنیان و خلاق ایران ساخت گفت و افزود: خانه های فناوری و نوآوری مهملی برای معرفی محصولات ایران ساخت، ایجاد بازار صادراتی و تحریک تقاضا هستند، ضمن آن که با رویدادهایی مانند استارتاپ کمپ و برنامه های حمایتی تیم سازی، ترغیب، تشویق و فرهنگ سازی را نسبت به محصولات دانش بنیان و خلاق ایران ساخت دنبال می کنند.
وی با تکیه بر اینکه شناخت کشورهای همسایه از ایران می باید نوآورانه و فناورانه باشد، افزود: ایران با توانمندی های فناورانه خارق العاده ای که دارد، باید بعنوان کشوری فناور و نوآور در نگاه کشورهای همسایه و سایر کشورها شناخته شود؛ این خانه های نوآوری و فناوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود تا تصویر فناورانه و نوآورانه ایران را به جوامع سایر کشورها معرفی نماید.
ستاری از طریق اندازی خانه های فناوری و نوآوری همچون سوریه، عراق، ارمنستان و سایر کشورها گفت و اضافه کرد: بیان نمود: علاوه بر این خانه ها، کارگزاران بین المللی در حوزه تبادل فناوری در سرتاسر کشورها فعال می باشند و توانمندی فناورانه ایران را به بازارهای بین المللی می رسانند.
جذب و ماندگارسازی نخبگان ایرانی و غیر ایرانی
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در حوزه مهاجرت و جذب نخبگان غیر ایرانی برنامه ریزی های راهبردی صورت گرفته است اضافه کرد: امکانات بسیار خوبی برای بازگشت نخبگان فراهم گشته است و در چارچوب این برنامه که توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می شود، بیشتر از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان به کشور بازگشته اند و به طور عمده در کسب وکارهای دانش بنیان و خلاق مشغول فعالیت هستند.
وی ضمن اشاره به نقش آفرینی این افراد در برترین شرکتهای فعال کشور در حوزه تجهیزات پیشرفته و خدمات اظهار داشت: افراد زیادی به دست همین افراد جذب و به مرکزی برای جذب سایر نخبگان تبدیل گشته اند.
زیست بوم نوآوری و تعامل فناورانه با منطقه
معاون علمی و فناوری ضمن اشاره به اینکه ایران یکی از برترین زیست بوم های فناوری منطقه را دارد که می تواند زمینه خوبی برای توسعه صادرات باشد، افزود: برای اینکه ظرفیت علمی و فناوری کشور به عمل برسد، توسعه شرکتهای دانش بنیان را در دستور کار قرار داده ایم. هم اکنون شرکتهای دانش بنیان در بازارهای سرمایه و بورس هم حضور دارند و نقش قابل توجهی را در توسعه اقتصاد کشور ایفا می کنند.
ستاری با بیان اینکه در زیست بوم جدید که برپایه فناوری و نوآوری است، دانشگاه ها محلی برای زایش نوآوری و کسب وکارهای خلاق هستند، افزود: در این فرهنگ جدید، دانشگاه ها زمینه ساز توسعه فناوری ها می شوند. به صورت مثال ناحیه نوآوری شریف با بیشتر از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و تعداد قابل توجهی استارت اپ، نمونه ای موفق از این زیست بوم است که حداقل ۴۵۰ شرکت از این میان، ظرفیت صادراتی دارد.
وی اضافه کرد: این شرکت ها حالا سهمی ۳تا۴ درصدی را در تولید ناخالص ملی کشور ایفا می کنند و ضمن ایجاد بیشتر از ۷۰۰هزار شغل مستقیم، زمینه ساز ایجاد هزاران شغل به صورت غیر مستقیم، رفع نیازهای راهبردی کشور و خلق ارزش افزوده شده اند.
در این نشست که با حضور بیشتر از ۲۰ تن از روسای نمایندگی های ایران در کشور های همسایه برگزار شد، دیدگاه ها و راه کارهای افزایش ظرفیت محصولات و خدمات صادراتی در حوزه فناوری مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان در این عرصه با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفتگو کردند. همینطور مقرر شد برای افزایش تعامل های فناورانه و دانش بنیان نشست های مشترک و در چارچوب کارگروه های تخصصی دنبال شود.


منبع:

1400/09/24
17:02:09
5.0 / 5
657
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱