در گزارش گردو دانلود عنوان شد؛

جزییات تولید واکسن ایرانی mRNA مقابل کرونا

جزییات تولید واکسن ایرانی mRNA مقابل کرونا

مدیر شرکت تولید کننده واکسن ایرانی کرونای مبتنی بر mRNA اظهار داشت: حالا این واکسن منتظر تایید نهایی از طرف سازمان غذا و دارو است و همه افراد می توانند برای تزریق آن داوطلب شوند.



دکتر وحید خدامی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن مبتنی بر پلت فرم ««mRNA»» به خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت این واکسن گفت: پلتفرمی که از شروع شیوع ویروس کرونا برای پیش گیری از بیماری کووید ۱۹ مشغول توسعه آن بوده ایم مبتنی بر تکنولوژی استفاده از «mRNA» در فرم واکسن است.
وی با اعلان اینکه نتایج پیش بالینی و مطالعات فنی این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شده و منتظر تایید نهایی جهت صدور مجوز است، اظهار داشت: بلافاصله بعد از تایید این سازمان، کارآزمایی بالینی را شروع خواهیم کرد.
به گفته وی، در همین راستا طرح پیشنهادی کارآزمایی بالینی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است تا بمحض تایید، تست انسانی شروع شود.
خدامی با اعلان اینکه در طرح پیشنهادی کارآزمایی بالینی این واکسن، افراد واکسینه شده و نشده هر دو می توانند داوطلب شوند، اظهار داشت: در صورت موافقت سازمان غذا و دارو استفاده از این واکسن به شکلی خواهد بود که هر فردی که با هر واکسنی واکسینه شده باشد امکان داوطلب شدن در پروسه کارآزمایی جهت دریافت دوزهای یادآور را خواهند داشت.
مدیر عامل این شرکت با تاکید بر این که افراد با سابقه مبتلاشدن به کووید ۱۹ نیز می توانند در پروسه کارآزمایی بالینی این واکسن داوطلب شوند، اظهار داشت: نتایج مطالعات پیش بالینی این واکسن مبتنی بر ««mRNA»» در موجودات مختلف مورد مطالعه نشان داد که با تزریق این نوع واکسن، میزان آنتی بادی خنثی کننده بیشتری نسبت به دیگر انواع واکسن ها به وجود آمده و ماندگاری آنتی بادی نیز کاملاً قابل توجه است؛ بدین سان اثر بخشی بیشتری از این نوع واکسن در جلوگیری از مبتلاشدن به کووید ۱۹ مورد انتظار خواهد بود.
وی با اعلان اینکه این واکسن به خوبی می تواند بعنوان دوز یادآور استفاده شود، اظهار داشت: طی تحقیقات توسعه این واکسن، بیشتر سویه ها را مورد بررسی قرار داده ایم و برای سویه های غالب زیر ساخت لازم جهت تولید واکسن را آماده کرده ایم.
خدامی افزود: یکی از این سویه ها نوع «دلتا» بوده است که نتایج ایمنی زایی بسیار خوبی از آن در مقابله با سویه دلتا به دست آمده است و این تصمیم سازمان غذا و دارو خواهد بود که واکسن مورد استفاده مقابل کدام سویه باشد. مهم آنست که این مجموعه به سرعت توانسته مقابل انواع مختلف سویه ها واکسن اختصاصی طراحی نموده و آماده تولید داشته باشد.
وی همین طور درباب سویه جدید ویروس کرونا با عنوان «اومیکرون» اظهار داشت: شیوع این سویه در جهان رشد خیره کننده ای داشته و احتمال جایگزینی آن با سویه دلتا وجود دارد؛ این خوش خیالی است که این سویه به ایران نمی رسد همانطور که همه سویه ها در کشور ما دیده شد ممکنست به زودی شاهد این سویه در کشور باشیم.
خدامی عنوان کرد: بمحض دریافت اطلاعات در مورد انواع جهش های این سویه، تحقیقات خودرا شروع کردیم؛ باتوجه به امکان غالب شدن این سویه جدید به دیگر سویه ها اکنون گروه طراحی واکسن این شرکت مشغول توسعه واکسن اختصاصی نوع اومیکرون است که انتظار می رود طی مدت ۴-۶ هفته ای آماده شود.
به گفته وی، هدف این است که با این پلتفرم، برای هر سویه جدید کووید، با سرعت بالا واکسن متناسب و موثری در مقیاس بالا به تولید برسد.
وی اشاره کرد: ما مطالعاتی در حوزه فناوری «mRNA» را از ۴ سال پیش در ایران شروع کردیم در صورتیکه تنها از حدود دو سال اخیر با اپیدمی کرونا این فناوری (با عرضه واکسن های فایزر و مادرنا) بر سر زبان ها افتاد؛ ما تا کنون توانسته ایم این فناوری را در کشور بومی سازی نماییم ولی بلوغ آن نیاز به زیرساخت، حمایت دولتی و حکومتی دارد.
خدامی با تاکید بر این که این واکسن، پلتفرمی نیست که تنها برای پیش گیری از کووید ۱۹ باشد، اظهار داشت: چهار سال قبل که روی این فناوری «mRNA» تحقیقات خودرا شروع کردیم تولید واکسنی برای درمان سرطان را مد نظر داشتیم.
وی با اعلان اینکه این واکسن کاربردهای مختلفی خواهد داشت، اظهار داشت: در ابتدا برای پیش گیری از کووید ۱۹ می توان از این واکسن مبتنی بر «mRNA» بهره برد و در مراحل بعد برای دیگر بیماریهای ویروسی نظیر آنفلوانزا (در انسان و پرندگان)، ایدز و دیگر عفونت های ویروسی و همین طور جهت درمان موثر سرطان، درمان زخم های دیابتی، ژن درمانی، درمان انواع بیماریهای ژنتیکی، پزشکی بازساختی و … استفاده کرد؛ اما این منوط به حمایت ها و سرمایه گذاری متناسب است.
وی با اعلان اینکه در ابتدا مجموعه علمی و پشتیبانی ایران نسبت به این فناوری نگاه عمیقی نداشت و بنا بر این به سختی حمایت جلب کردیم، اظهار داشت: این یک فناوری پیچیده است که تنها با حمایت همه جانبه به نتیجه خواهد رسید.
وی اضافه کرد: اوضاع جهان در حوزه کرونا طی دو سال قبل نشان داده است که این ویروس به آسانی از بین نخواهد رفت بدین جهت پشتیبانی از اینطور تکنولوژیهای جدید و راهبردی برای حفاظت از کشور به ویژه در وضعیت بحرانی می تواند به نفع کشور باشد.
وی با اعلان اینکه تا حالا این پروژه توسط معاونت علمی و صندوق نوآوری مورد حمایت قرار گرفته است، اظهار داشت: فناوری «mRNA» نیازمند زیرساخت ویژه ای است، اما ما توانستیم طی چهار سال قبل خیلی از دستگاهها و انزیم های مورد نیاز این فناوری را توسط نخبگان جوان کشور در همین شرکت طراحی نموده و بکار بگیریم که در این راستا درخواست وام از صندوق نوآوری داشتیم.
مدیر این شرکت افزود: البته مبلغی که از صندوق نواوری و شکوفایی درخواست کرده ایم شاید به نسبت دیگر طرح ها وام قابل توجهی بوده باشد ولی به نسبت نیاز این فناوری راهبردی و مهم در حقیقت وام محدودی بوده است که در سطح یک پروژه واکسن در این ابعاد نیست و ما انتظار داریم که حمایت متناسب دریافت نماییم تا بتوانیم این واکسن موثر را به مرحله تولید انبوه و در سطح وسیع به دست مردم برسانیم.

1400/09/20
15:27:21
5.0 / 5
776
تگهای خبر: پروژه , تكنولوژی , تولید , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲