چه زمانی از دنده خلاص (N) در خودرو های اتوماتیک استفاده کنیم؟
گردو دانلود: استفاده از دنده خلاص در خودرو های مجهز به گیربکس اتوماتیک شرایط خاص خودرا دارد و گاهی ضروری جلوه می کند.
به گزارش گردو دانلود به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، رانندگی با خودرو های اتوماتیک در مقایسه با خودرو های دنده ای بسیار ساده تر است. رایج ترین حالت های دنده در این نوع خودرو ها شامل پارک (P)، عقب (R)، خلاص (N) و حرکت (D) است. سایر حالت ها نیز چندان پیچیده نیستند، اما آن چه بیشتر رانندگان را به چالش می کشد، نحوه و زمان استفاده از دنده خلاص در خودرو های اتوماتیک است. دنده خلاص در خودرو های اتوماتیک از نظر عملکرد تفاوتی با دنده خلاص در خودرو های دنده ای ندارد؛ این حالت به مفهوم واقعی کلمه یک دنده نیست، بلکه موقعیتی واسطه بین دنده عقب و دنده حرکت است. هنگامی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، ارتباط گیربکس با موتور جدا می شود، بطوریکه فشردن پدال گاز تنها دور موتور را بیشتر می کند و خودرو را به حرکت درنمی آورد. همچنین، برخلاف حالت پارک که چرخ ها قفل می شوند، در حالت خلاص استفاده از ترمز دستی هنگام توقف لازم است.
باید از برخی عادات در رانندگی با خودرو های اتوماتیک اجتناب کرد؛ یکی از این موارد، جابه جایی اهرم به حالت حرکت درحال حرکت خودرو به عقب و یا انتقال به دنده عقب درحالی که خودرو به آرامی به جلو حرکت می کند، است. روش صحیح جابه جایی از دنده حرکت (D) به دنده عقب (R) شامل فشردن پدال ترمز، انتظار برای توقف کامل خودرو و سپس انتقال اهرم از D به N پیش از حرکت به R است. برای حرکت رو به جلو بعد از حرکت به عقب، ابتدا خودرو را بطورکامل متوقف کنید، اهرم را از R به N منتقل کرده و سپس به D تغییر دهید. این تکنیک نه فقط از فرسودگی غیرضروری قطعات گیربکس جلوگیری می کند، بلکه رانندگی نرم تر و روان تری را نیز بدنبال دارد.
مواردی وجود دارد که انتقال اهرم به حالت خلاص (N) ضرورت دارد. از آنجائیکه وضعیت خلاص گیربکس را از موتور جدا می کند، این حالت جابه جایی خودرو در وضعیت اضطراری مانند تخلیه باتری یا توقف موتور به سبب نقص مکانیکی یا برقی را آسان تر می کند، شرایطی که هر دو از دلیلهای شایع عدم استارت خودرو هستند. همچنین، استفاده از خلاص برای یدک کشیدن یا نجات خودرو از گل یا برف بدون خطر لطمه به موتور و سیستم انتقال قدرت مفید می باشد. ترکیب خلاص با ترمز دستی برای توقف های طولانی نیز سفارش می شود، برای اینکه از فشار مداوم بر پدال ترمز توسط پای چپ جلوگیری می کند. در وضعیت بحرانی، مانند زمانی که پدال گاز به سبب نقص مکانیکی پاسخ ندهد، انتقال اهرم به خلاص موتور را از گیربکس جدا کرده و به کاهش سرعت خودرو کمک می نماید.
اما چه زمانی نباید از دنده خلاص در خودرو های گیربکس اتوماتیک استفاده کرد؟ وضعیت هایی وجود دارد که هیچ گاه نباید در حین رانندگی با خودرو های اتوماتیک از حالت خلاص استفاده کرد. به عنوان مثال، بسیار غیرمسئولانه و خطرناکست که خودرو را در سرازیری و در حالت خلاص به حال خود رها کنید. این عادت، اگر با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت صورت گیرد (که یکی از چندین باور ناصحیح رایج برای بهبود مصرف سوخت است) باید ترک شود، برای اینکه نبود ترمز موتوری، توقف خودرو را در سرازیری دشوار می کند.
در صورتیکه بطور ناگهانی خودرویی، عابری یا یک شی در راه ظاهر شود، توقف خودرو در حالت خلاص، حتی با فشار شدید بر پدال ترمز، زمان بیشتری خواهد برد. این کار همین طور کنترل خودرو را هنگام کوشش برای اجتناب از یک فاجعه احتمالی پیچیده تر می کند. در نهایت، از شروع های ناگهانی با بهره گیری از خلاص، فشار دادن شدید پدال گاز و انتقال اهرم از N به D برای ایجاد دود ناشی از سایش لاستیک ها خودداری کنید. اگر خودروی شما مجهز به سیستم لانچ کنترل است، از آن بجای وارد کردن فشار به گیربکس اتوماتیک استفاده کنید.
منبع: گردو دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب