با حضور دبیر ستاد صورت گرفت؛

بررسی موانع توسعه برنامه های حوزه آموزش سند ملی فناوری های فرهنگی

بررسی موانع توسعه برنامه های حوزه آموزش سند ملی فناوری های فرهنگی

به گزارش گردو دانلود، دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری های فرهنگی و نرم با هدف بررسی موانع موجود در حوزه آموزشی و یادگیری با حضور فعالان در رابطه با این حوزه بررسی گردید.



به گزارش گردو دانلود به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «پلتفرم همرسان محصولات و خدمات حوزه آموزش و یادگیری» با هدف «شناسایی ظرفیتهای بخش خصوصی و توسعه کسب و کارها»، «رویداد ملی نوآوری و فناوری های آموزش و یادگیری»، «سامانه آموزش و همرسانی نیروی انسانی ماهر با هدف استعداد یابی و هدایت تحصیلی و شغلی»، «توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری در حوزه آموزش- یادگیری و تعلیم و تربیت» و «راه اندازی کلینیک کسب و کارهای این حوزه با هدف توسعه توانمندی و رفع نیازهای دستگاههای دولتی و حضور در بازارهای بین المللی»، ۵ محور اصلی تعریف شده در حوزه آموزش و یادگیری سند ملی فناوری های فرهنگی و نرم است که در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری های فرهنگی و نرم مورد بررسی قرار گرفت.
در همین راستا، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن اشاره به مبحث احیای کارگروه های تخصصی در سند ملی فناوری های فرهنگی و نرم اظهار نمود: کارگروه ها را بعنوان بازوی تخصصی سند باردیگر احیا کردیم.
وی افزود: با عنایت به این که این سند حوزه های متنوعی دارد و حدودا ۲۰ حوزه با آن مواجهند، با یک ستاد چابک چند نفره ما نمی توانیم به صورت تخصصی راهبردنگاری دراین حوزه داشته باشیم.
حسنلو خاطرنشان کرد: از این جهت کارگروه ها برای ما بسیار حائز اهمیت هستند و تلاش ما براین بوده که این کارگروه های تخصصی عملیاتی و واقعی تعریف شوند و این کارگروه ها اختیار عمل داشته باشند و بعنوان بازوی تصمیم گیر نه الزاما تصمیم ساز فعالیت کنند.
سرپرست ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: خروجی کارگروه ها از نگاه ما رویکرد تخصصی سند به آن حوزه است و روند اضافی اتفاق نمی افتد.
حسنلو بیان نمود: ما در این کارگروه در حوزه آموزش و یادگیری، در حوزه فناوری آموزشی و صنایع وابسته به حوزه آموزش بالاترین کارگروهی را می بینیم که نتایج آن به صورت مستقیم بعنوان راهبردهای سند از دستگاههای مرتبط قابل پیگیری و مطالبه است.
همچنین در ادامه این نشست، یاسر قرائی دبیرکارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی اظهار نمود: با عنایت به این که در دور نخست برگزاری این نشست جمعیت کوچکتری از فعالان حوزه یادگیری و آموزش حضور داشتند اما دراین جلسه تعداد فعالان این حوزه افزایش قابل ملاحظه ای داشته امید است تا به همت و همفکری و هم افزایی فعالان اتفاقات خوبی را در حوزه آموزش و یادگیری رقم بزنیم.
وی افزود: در زیست بوم بوجود آمده در سالهای اخیر بخش های مختلف در حوزه آموزش و یادگیری فعال می باشند و جمعیت بزرگی همچون به صورت مستقیم سه وزارت خانه در این عرصه درحال فعالیت هستند.
قرائی ضمن اشاره به این که کمی دیر وارد حوزه آموزش و یادگیری شده ایم اعلام نمود: تصمیم است تا با هم افزایی و ذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم که ابلاغ گردیده عقب افتادگی های این حوزه را جبران نماییم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بوده که در این سلسله نشست ها بتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده نماییم و فعلاً به پروژه ها و برنامه های جدید نپردازیم.
سرپرست کارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی خاطرنشان کرد: با عنایت به برگزاری نشست های مختلفی که با نمایندگانی از دانشگاه آزاد، وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش و نهادهای عمومی و خصوصی، حدودا ۵ مبحث و محور نهایی شده که با عنایت به اسناد و آئین نامه های لازم که وجود دارد می توانیم به این برنامه ها برسیم.
وی بیان نمود: ازاین رو از تمامی نمایندگان دستگاه ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش و یادگیری دعوت شده تا از نقطه نظرات آنها در رسیدن به این ۵ محور و حوزه های تخصصی بهره مند شویم.
قرائی خاطرنشان کرد: تقاضای ما از هر دستگاه و نهاد فعالی در این عرصه که بستری برای رسیدن به این ۵ برنامه و توسعه حوزه یادگیری و آموزش دراختیار دارد اینست که برای توسعه این برنامه ها از راه نهاد و یا دستگاه خود ما را یاری کند.
وی ضمن اشاره به این مورد که سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم پیش از این در اختیار نمایندگان دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی قرار گرفته اظهار نمود: در مورد ۵ برنامه پیشنهادی مستنداتی هم در زمینه سند و آئین نامه ها وجود دارد و هم این که در قانون صنایع خلاق که درحال شکل گیری است و با برنامه هفتم توسعه به این برنامه ها دسترسی پیدا نماییم.
گفتنی است، در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری های فرهنگی و نرم که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار شد، نمایندگانی از دستگاههای مختلف فعال در حوزه آموزش و یادگیری همچون وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای کشور و چند سازمان و نهاد خصوصی حضور داشتند.
در ادامه این جلسه تمامی نمایندگان این دستگاه ها و نهادها به ایراد نقطه نظرات و پیشنهادات خود در مورد موانع توسعه و راهکارهای دسترسی به ۵ برنامه پیشنهادی مطرح شده در حوزه آموزش و یادگیری پرداختند.


منبع:

1402/04/06
11:51:26
5.0 / 5
371
تگهای خبر: پروژه , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳