میگرن می تواند به عوارض دوره حاملگی منجر شود

میگرن می تواند به عوارض دوره حاملگی منجر شود

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان میدهد که زنان مبتلا به میگرن، عوارض دوره حاملگی را بیش از سایر زنان تجربه می کنند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهش "انجمن عصب شناسی آمریکا" (AAN) نشان میدهد که زنان مبتلا به میگرن ممکنست بیشتر در معرض خطر عوارض حاملگی مانند زایمان زودرس، فشار خون بالای دوره حاملگی و "پره اکلامپسی" (preeclampsia) قرار بگیرند. همچنین، پژوهشگران دریافتند که زنان مبتلا به میگرن همراه با آئورا ممکنست تا حدودی بیشتر از زنان مبتلا به میگرن بدون آئورا در معرض خطر پره اکلامپسی باشند. آئورا، نشانه هایی است که قبل از سردرد ظاهر می شود و اغلب، اختلالات بینایی را در بر دارد. پره اکلامپسی شامل فشار خون بالا و نشانه هایی مانند پروتئین در ادرار طی دوران حاملگی است که می تواند زندگی مادر و نوزاد را تهدید کند.

دکتر "الکساندرا پوردو اسمیت" (Alexandra Purdue-Smithe)، پژوهشگر "بیمارستان بریگام و زنان" (BWH) و از اعضای این گروه پژوهشی، اظهار داشت: حدودا ۲۰ درصد از زنان در سنین باروری، میگرن را تجربه می کنند؛ اما تأثیر میگرن بر نتایج حاملگی به خوبی درک نشده است. این پژوهش آینده نگر، ارتباط بین میگرن و عوارض حاملگی را نشان میدهد که می تواند به آگاهی پزشکان و زنان مبتلا به میگرن در مورد خطرات احتمالی که باید در دوران حاملگی از آنها اطلاع داشته باشند، کمک نماید.
پژوهشگران در این پروژه، بیش از ۳۰ هزار حاملگی را در حدود ۱۹ هزار زن و طی یک دوره ۲۰ ساله بررسی کردند. ۱۱ درصد از زنان گزارش کردند که قبل از حاملگی توسط پزشک آگاه شدند که میگرن دارند.

پژوهشگران، عوارض دوران حاملگی مانند زایمان زودرس، دیابت بارداری، فشار خون بالای دوره بارداری، پره اکلامپسی و کاهش وزن را بررسی کردند.

پژوهشگران بعد از بررسی سن، چاقی و سایر عوامل رفتاری و سلامتی که می توانند بر خطر افزایش عوارض تأثیر بگذارند، دریافتند که زنان مبتلا به میگرن در مقایسه با زنان بدون میگرن، ۱۷ درصد بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و ۲۸ درصد بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به میگرن دائمی هستند. فشار خون بالای دوره حاملگی و خطر مبتلاشدن به پره اکلامپسی نیز در آنها ۴۰ درصد بیشتر بود. از ۳۸۸۱ حاملگی در بین زنان مبتلا به میگرن، ۱۰ درصد به زایمان زودرس ختم شد؛ در صورتیکه این میزان در زنان بدون میگرن، هشت درصد بود. هفت درصد از زنان مبتلا به میگرن، به فشار خون بالای دوره حاملگی مبتلا شدند؛ در صورتیکه پنج درصد از زنان بدون میگرن به این مشکل مبتلا شدند. ۶ درصد از زنان مبتلا به میگرن، پره اکلامپسی را تجربه کردند؛ در صورتیکه این تعداد در بین بانوانی که میگرن نداشتند، سه درصد بود.

علاوه بر این، هنگام بررسی میگرن همراه با آئورا و بدون آن، مشخص شد بانوانی که میگرن همراه با آئورا داشتند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض مبتلاشدن به پره اکلامپسی دوران حاملگی بودند؛ در صورتیکه این میزان در زنان مبتلا به میگرن بدون آئورا، ۲۹ درصد بود.

"پوردو اسمیت" اظهار داشت: بااینکه خطرات این عوارض بطور کلی هنوز خیلی کم است، اما بانوانی که سابقه میگرن دارند، باید از خطرات احتمالی حاملگی آگاه باشند و با پزشک خود مشورت کنند. بدین ترتیب، زنان مبتلا به میگرن ممکنست از نظارت دقیق تر در دوران حاملگی بهره مند شوند تا عوارضی مانند پره اکلامپسی در اسرع وقت شناسایی و مدیریت شوند.

محدودیت پژوهش این بود که بااینکه سابقه میگرن قبل از حاملگی گزارش شده بود، اما اطلاعات مربوط به آئورا تا اواخر پژوهش، بعد از اختتام خیلی از حاملگی ها جمع آوری نشد. بنابراین، یافته های مربوط به آئورا ممکنست تحت تأثیر توانایی شرکت کنندگان در به خاطر سپردن دقیق تجربیاتشان بوده باشد. محدودیت دیگر این است که اطلاعات مربوط به دفعات حمله میگرن و سایر خاصیت های میگرن، در دسترس نبود. برای رسیدگی به این محدودیت ها و اطلاع رسانی بهتر در مورد اینکه چگونه زنان حامله با سابقه میگرن باید از نظر عوارض احتمالی حاملگی غربالگری شوند، به بررسی بیشتری نیاز است.




1400/12/08
11:25:14
5.0 / 5
428
تگهای خبر: پروژه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳