دایناسورها احتمالا پیش از برخورد شهاب سنگ منقرض شده اند

گردو دانلود: پژوهشگران با بررسی 1000 فسیل دایناسور فاش کردند که دایناسورها ممکنست پیش از برخورد شهاب سنگ به زمین منقرض شده باشند.

به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، به طور کلی اینگونه فرض می شود که انقراض دایناسورها به سبب برخورد یک شهاب سنگ بزرگ به زمین بوده است، اما طبق یک مطالعه جدید، ممکنست این فرضیه اشتباه باشد.
باور عمومی این بود که دایناسورها در دوره کرتاسه زندگی می کرده اند، اما تحقیقات جدید نشان میدهد که دایناسورها ممکنست مدت ها قبل از آن منقرض شده باشند.
پژوهشگران موسسه باستان شناسی و دیرین انسان شناسی مهره داران آکادمی علوم چین(IVPP) بتازگی اعلام نموده اند که شواهدی را برای پشتیبانی از این فرضیه کشف کرده اند که دایناسورها پیش از انقراض، چندان متنوع نبوده و بطور کلی در دوره کرتاسه با فقر جمعیت محسوسی مواجه بوده اند.
حوضه شانیانگ در مرکز چین بیش از ۱۰۰۰ تخم دایناسور و پوسته تخم دایناسور حفظ شده را در خود داشته است که پژوهشگران آنها را برای این مطالعه بررسی کردند.
ضخامت سنگ هایی که این فسیل ها در آنها یافت شدند، حدود ۱۵۰ متر بود. پژوهشگران با بررسی و استفاده از مدل سازی کامپیوتری بر روی بیش از ۵۵۰۰ نمونه زمین شناسی توانستند تخمین سنی دقیق این لایه های سنگی را تعیین کنند. در نتیجه، آنها توانستند یک جدول زمانی برای آخر دوره کرتاسه با قدرت تفکیک ۱۰۰ هزار ساله بسازند و نقطه ای را درست پیش از انقراض نشان دهند. همین طور مقایسه مستقیم با داده های جهانی با بهره گیری از این جدول زمانی امکان پذیر است.
جمع آوری ۱۰۰۰ فسیل تخم دایناسور
دانشمندان برمبنای ۱۰۰۰ فسیل تخم دایناسور از سه گونه مختلف موفق به شناسایی دایناسورها شدند.
همین طور برمبنای چند استخوان بیشتر دایناسور که در این منطقه پیدا شد، مشخص شد که دایناسورهای تیرانوسوروس و خزنده پا(سوروپود) نیز بین ۶۶.۴ تا ۶۸.۲ میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می کرده اند.
چین مرکزی پیش از انقراض دسته جمعی در طول دو میلیون سال قبل دارای تنوع کمی از گونه های دایناسور بوده است.
نتایج تحقیقات به ما نشان میدهد که دایناسورها پیش از برخورد شهاب سنگ به زمین درحال کاهش بوده اند.
از دوره کرتاسه چه می دانیم؟
دوره کرتاسه حدودا ۱۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش بوده است. این دوره سومین و آخرین دوره عصر مزوزوئیک و همین طور طولانی ترین دوره آنست. این دوره طولانی ترین دوره زمین شناسی در ابردوران پیدازیستی(Phanerozoic) است که حدودا ۷۹ میلیون سال طول کشیده است.
باتوجه به دمای نسبتاً ملایم دوره کرتاسه، دریاهای داخلی کم عمق زیادی وجود داشته است. در صورتیکه دایناسورها همچنان بر زمین حکومت می کردند، این اقیانوس ها و دریاها محل زندگی خزندگان دریایی، آمونیت ها(شاخ قوچی ها) و صدف های حلقه ای بودند که حالا منقرض شده اند. همین طور هیچ یخی در سیاره زمین وجود نداشته و جنگلها تا قطب های زمین امتداد داشته اند. گونه های جدیدی از پستانداران و پرندگان نیز در این زمان ظهور کردند.
این مطالعه در مجله PNAS انتشار یافته است.

1401/06/30